Mégsem változik az időmérő
2006.12.28. 10:55
A tervekkel ellentétben mégsem változik a Forma-1 időmérési rendszere a júliusi Brit Nagydíjtól kezdve, mivel Londonban tartott hétfői ülésén a Formula One Commission hátraarcot fújt az elképzelésre. Az FIA elnöke, Max Mosley közben ultimátumot intézett a csapatokhoz, felszólítva őket az autók megzabolázására.
A tervekkel ellentétben mégsem változik a Forma-1 időmérési rendszere a júliusi Brit Nagydíjtól kezdve, mivel a londoni Heathrow reptéren tartott hétfői ülésén a Formula One Commission hátraarcot fújt az elképzelésre.
A csapatfőnökök a montreali versenyhétvégén rábólintottak arra a javaslatra, amely a jelenlegi, kétszer egyórás időmérőt két 25 perces blokkból álló, összesen egyórás időmérőre cserélte volna le. A mostani rendszert számtalan bírálat érte hosszúsága és eseménytelensége miatt.
A 32 tagú Formula One Commission - amiben a csapatfőnökök mellett a gumiszállítók, a motorgyártók, a nagydíjak promóterei és a szponzorok is képviseltetik magukat - hétfőn, nyolcórás vitát követően elutasította a tervezetet.
"Az FIA nem akarta elfogadni a javasolt időmérési rendszert" - mondta a Forma-1 nagyura, Bernie Ecclestone, aki teljes mellszélességgel támogatta a változtatást. - "Ugyanolyan marad, mint eddig. Semmi változás nem történik - éppolyan unalmas lesz, mint volt."
Az FIA-t irányító Max Mosley azzal indokolta a nem várt fordulatot, hogy "az embereknek az volt az érzésük, a javaslat nem különbözik jelentősen a 2002-es rendszertől, pedig valami radikálisabb változtatásra lenne szükségünk."
Mosley hozzátette: a kisebb csapatok attól tartottak, hogy az eddiginél kisebb arányban részesülnének az adásidőből, és néhány szponzor is aggályosnak érezte a módosítási javaslatot. Az FIA ígéretet tett rá, hogy közvélemény-kutatás útján felmérik a közönség elvárásait is.
A csapatfőnököket is meglepte a fordulat
A hajtűkanyar a csapatfőnökök egy részét is meglepte. A Jaguar Racinget irányító Tony Purnell például azt mondta: "Beharangoztuk a változtatást, mindenki beleegyezett, és most hirtelen mégis útját állják. Ez összezavart. Szerintem rossz a Forma-1 szempontjából, mert negatív üzenetet közvetít."
A javaslatot főként a Minardi tulajdonosa, Paul Stoddart ellenezte, aki attól félt, hogy az új rendszerrel együtt ismét bevezetésre kerülő 107%-os szabály ellehetetleníti a mezőny legkisebb alakulatát.
"Paul azt állította, legalább három-négy olyan verseny van, ahol nem tudott volna megfelelni ennek a szabálynak, és most ezen az alapon nem támogatta azt, amit korábban ő maga is aláírt" - mondta Eddie Jordan. - "Ezért úgy határoztunk, alaposabban átgondoljuk a helyzetet."
Az időmérőt idén már megváltoztatták egyszer, mivel az eredetileg kétórás edzést a közönség túl unalmasnak, a TV-társaságok pedig kezelhetetlennek tartották.
Mosley ultimátumot intézett a csapatokhoz
Mosley közben ultimátumot intézett a csapatokhoz, felszólítva őket, hogy dolgozzanak ki az autók lassítására irányuló módszereket. Felipe Massa montreali és Ralf Schumacher indianapolisi balesete után a kérdés még sürgetőbb lett, mivel nyilvánvalóvá vált, hogy a Forma-1-es autók túl gyorsak.
Az FIA többek között szeretné, ha a jelenleg használatos V10-es motorokat V8-asok váltanák fel, ám a Concorde Agreement lejárta, azaz 2008 előtt csak biztonsági okokra hivatkozva vihetnek keresztül önkényesen változtatásokat.
"Megmondtam nekik (a csapatfőnököknek), hogy a Motorsport Világtanácstól hivatalos indítványt kérek a Technikai Munkacsoport számára, amelynek így ki kell dolgoznia az autók lassítására irányuló javaslatokat" - mondta Mosley.
"Ez a legsürgetőbb, de talán olyan elgondolások is származhatnak belőle, amelyek újabb változásokat idéznek elő. Két hónapjuk lesz rá, hogy kiötöljenek valami értelmes ötletet."
A V8-asok bevezetését elsősorban a BMW ellenzi, Mosley azonban célzott rá, hogy nekik is a Forma-1 szabályaihoz kell alkalmazkodniuk. "Végső soron az a kérdés, hogy a Forma-1-ben akarnak-e maradni. Ha a többség akarata érvényesül, erre szűkül le a választásuk."
Purnell közben elárulta, hogy az időmérővel ellentétben a rajtprocedúra változni fog: ha valamelyik autó lefullad, a rajtot nem fújják le, hanem helyette új felvezető-kört rendelnek el, aminek a végén a mezőny ismét felsorakozhat a rajtrácsra, s a versenyzők - az eddigi, többnyire 10 perces várakozással szemben - azonnal várhatják a lámpák kialvását.
|