Spa: Räikkönen nyert, Schumi világbajnok
2006.12.30. 15:33
Kimi Räikkönen megszerezte a McLaren idei első győzelmét a viszontagságos Belga Nagydíjon, amelyről a mezőny több mint fele kiesett. A három Safety Car-os periódussal tarkított futamon Michael Schumacher lett a 2., s ezzel hetedszer is világbajnokká avatták. A 3. helyen Rubens Barrichello ért célba.
Michael Schumacher egy második hellyel szerezte meg hetedik világbajnoki címét. A német pilótát a 10. pozícióból rajtoló finn Kimi Räikkönen mögött intette le a kockás zászló; a dobogó legalsó fokára a másik Ferrariban ülő Rubens Barrichellónak sikerült felkapaszkodnia - annak ellenére, hogy a brazil a 2. körben egy rajtbaleset miatt az utolsó helyen állt.
Az 1. kör négy áldozatot szedett a 2004-es Belga GP-n. A mezőny majdnem megúszta a piros lámpák kialvását követő heves helyezkedést, ám a jaguaros Mark Webber képtelen volt kikerülni az előtte igyekvő Rubens Barrichellót, tette pedig láncreakciót indított el: a mögötte érkező Takuma Satónak az Eau Rouge-ban sem ideje, sem helye, sem esélye nem volt fékezni, így mindkettejüket kiejtette a versenyből.
A romhalmazt kikerülni próbáló Gianmaria Bruni csapattársa, Baumgartner Zsolt számára vált megoldhatatlan problémává, és miután a magyar versenyző hátulról kissé megtaszajtotta, Giorgio Pantano által részesíttetett felökleltetésben, így a roncsderbi harmadik mártírjává lett - mellesleg a jordanes olasszal együtt.
Jenson Button, Felipe Massa és Barrichello - ki első, ki hátsó - szárnya szegetten gördült a boxba némi reparációra, míg a pályán Jarno Trulli és renault-s társa, Fernando Alonso haladt a Safety Car mögé szorult mezőny élén. A biztonsági autó a 4. körben adta vissza az irányítást Trullinak, nagy kavarodást eredményezve ezzel a békésen autózó első három helyezett mögötti traktusban: Kimi Räikkönen - látva Michael Schumacher picinyke tétovázását - úgy ítélte, jobb neki a csapattársa mögötti negyedik pozíció, és el is vette azt. A hátulról figyelő Juan-Pablo Montoya követte jövő évi kollégáját, és egy parádés előzéssel, amelyet az átalakított Bus Stop-ban hajtott végre, faképnél hagyta az eddigi szezon legdominánsabb és Bridgestone-jait lóhalálában melegíteni próbáló egyéniségét.
Jenson Button eközben Ricaro Zonta Toyotáján verekedte át magát, és oszlatta az unalmat Räikkönen helycserééig Coultharddal.
Az első boxkiállás-hullám előtt Trulli vezetett Alonso előtt, majd Räikkönen, Coulthard, Montoya, Schumacher, Giancarlo Fisichella, Antonio Pizzonia, Christian Klien, Jenson Button, Ricardo Zonta, Felipe Massa, Olivier Panis, Rubens Barrichello, Nick Heidfeld és Baumgartner Zsolt következett.
Olasz kollégája kerékcseréje miatt Alonso örökölte meg az első helyet, ám a Les Combes előtt megpördült, és a McLaren érkező finnje gondolkodás nélkül elszáguldott mellette. Technikai hiba gyanúja akkor merült fel, amikor a spanyol vezette Renault néhány másodpercen belül másodszor is megforgott tengelye körül, ezúttal egy mély, a verseny végét jelentő kavicságyban landolva.
Időközben David Coulthardnak is fejtörést okozott McLarenje, ill. annak jobb hátsó defektes kereke: a skót óvatosan evickélt be a boxba, ahol távozását követően másodperceken belül megjelent Räikkönen is, veszélyeztetve a gárda infarktusra hajlamos szerelőinek egészségét.
Az átmenetileg Räikkönen, Button, Schumacher, Trulli, Massa, Montoya sorrendben konszolidálódó első hat akkor bolydult ismét fel, amikor a Trulli lassulását észlelő Montoya, aki elől Massa kiállt kereket cserélni, eszeveszett támadásokat kezdett intézni a Renault ellen, majd a Bus Stop-ban megkísérelvén a Schumacherrel már eljátszott "kívülről bebújós" trükköt, egyszerűen kiforgatta és a fűre tolta a már amúgy is gyengélkedő autót.
Az akció a kolumbiai negyedik pozíciójába került, - igaz Frank Williams nem túl nagy bánatára, hiszen az Pizzonia ölébe pottyant - és az illetékesek is megvizsgálták az incidenst, ám büntetésről nem tudunk, és Montoya versenyének későbbi alakulását figyelembe véve ennek nem is lenne nagy jelentősége. De erről később...
Giancarlo Fisichella egy kerékvetőn megpattanva okozott szadista pillanatokat Sauberjének, ám a leszakadó alkatrészek láthatóan nem okoztak drasztikus teljesítménycsökkenést.
A 24. körben a sorrend Räikkönen, Schumacher, Pizzonia, Montoya, Button, Fisichella, Zonta, Massa, Barrichello, Panis, Klien, Trulli, Coulthard, Baumgartner, Hiedfeld volt; 5 körrel később megint elkezdődött a kerékcseréket kísérő kavarodás, ráadásul a Coulthardhoz hasonlóan jobb hátsó defektet szenvedő Button oldalba kapta Baumgartner Zsoltot, aki mellett épp elhaladni készült lekörözés céljából.
A kisebb-nagyobb roncsok eltávolításáig a Safety Car ismételt fellépése tette volna unalmassá a futamot, ha az akkor már a harmadik helyen autózó Pizzonia fel nem emeli a kezét - mint utóbb kiderült, váltóhiba miatt - társainak, hogy "Menjetek fiúk!", és ki nem ül megsiratni élete talán utolsó esélyét arra, hogy dobogóra álljon.
A 34. körben, a biztonsági autó távozta után Räikkönen maradt az élen, mögötte Schumacher, Montoya, Barrichello, Zonta, Massa, Fisichella, Panis, Klien, Trulli, Coulthard, Heidfeld következett.
A 36. körben Montoya lett a harmadik, aki elkönyvelhetett egy jobb hátsó defektet, és ki is szállt Williams-éből a boxban.
Egy körrel később Coulthard hátulról nekiment Klien Jaguarjának, elvesztette első vezetőszárnyát, de végül vissza tudott jönni a csatatérre. A Jaguar szétszóródott alkatrészeinek takarítása alatt azonban harmadszor is a pályára érkezett a Safety Car, és erősen öldöste az ideget a vezető Räikkönen fogában, hiszen Schumacherhez képesti előnye a kolléga-autó megjelenésével semmivé foszlott.
A finn pilótának sikerült megtartania vezető helyét, és az első nyolc sorrendje ettől kezdve már csak annyiban változott, hogy Zonta Toyotája látványosan megadta magát, Coulthard pedig felverekedte magát a 7. helyre Panis és Trulli elé.
Kimi Räikkönen élete második futamgyőzelmét szerezte, csapata, a McLaren pedig a Spában szerzett 12 ponttal 5 pontnyira megközelítette a negyedik helyen álló Williams gárdáját. Michael Schumacher az eddig nyújtott hihetetlen teljesítményével, négy versennyel a szezonzáró előtt bebiztosította újabb bajnoki címét, így a Ferrari mostantól úgy érkezhet meg az olasz, a kínai, a japán és a brazil pályára, hogy magáénak tud minden címet, ami 2004-ben megnyerhető volt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Spa-Francorchamps, Belgium |
|
|
|
Időpont: |
2004. augusztus 29., vasárnap 14:00-16:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
6973 m Pályarajz |
|
|
|
Versenytáv: |
44 kör (306.812 km) |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 19-21 fok, aszfalt: 22-25 fok) |
|
|
|
2002-es első: |
Michael Schumacher (Ferrari) |
1ó21:20.634 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Köridő |
Kör |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
|
Kimi Raikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
|
1ó32:35.274 |
44 |
|
2. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
+ |
3.132 |
44 |
|
3. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
4.371 |
44 |
|
4. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
B |
+ |
12.504 |
44 |
|
5. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Sauber-Petronas |
B |
+ |
14.104 |
44 |
|
6. |
|
Christian Klien |
AUT |
Jaguar-Cosworth |
M |
+ |
14.614 |
44 |
|
7. |
|
David Coulthard |
GBR |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
17.970 |
44 |
|
8. |
|
Olivier Panis |
FRA |
Toyota |
M |
+ |
18.693 |
44 |
|
9. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Renault |
M |
+ |
22.115 |
44 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
Kimi Raikkönen (McLaren) |
1:45.108 |
42 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kiestek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
|
Ok |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42. |
|
Ricardo Zonta |
BRA |
Toyota |
M |
|
műszaki |
|
|
40. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
Jordan-Ford |
B |
|
műszaki |
|
|
35. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
BMW.WilliamsF1 |
M |
|
defekt |
|
|
31. |
|
Antonio Pizzonia |
BRA |
BMW.WilliamsF1 |
M |
|
váltóhiba |
|
|
29. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
|
defekt |
|
|
29. |
|
Baumgartner Zsolt |
HUN |
Minardi-Ford |
B |
|
baleset |
|
|
11. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
|
olajszivárg. |
|
|
0. |
|
Giorgio Pantano |
ITA |
Jordan-Ford |
B |
|
ütközés |
|
|
0. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
|
ütközés |
|
|
0. |
|
Gianmaria Bruni |
ITA |
Minardi-Ford |
B |
|
ütközés |
|
|
0. |
|
Mark Webber |
AUS |
Jaguar-Cosworth |
M |
|
ütközés |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone |
M |
= Michelin |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|