Elképesztő izgalmakat hozott a Forma-1-es világbajnokság harmadik futama, az interlagosi Brazil Nagydíj: a szakadó eső miatt hozzávetőlegesen tízpercenként történt súlyos baleset, a safety car állandó vendége volt a pályának. Az elméletileg 71 körös futamot nem is sikerült befejezni, az 55. körben ugyanis Fernando Alonso súlyos balesetet szenvedett, telibe kapta Mark Webber autójának leszakadt kerekét. Úgy nézett ki, Giancarlo Fisichella nyerte a flúgos futamot, percekkel később azonban érkezett a hivatalos döntés: Kimi Räikkönen állhat fel a dobogó tetejére, a sokkot kapott Alonso pedig balesete ellenére is harmadik lett, igaz, magára a dobogóra nem tudott felállni.
|
Barrichello és Räikkönen csatája egymással és a vizes aszfalttal |
Fotó: MTI |
Ilyen futamot is rég pipáltunk... Nem elég, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) új szabályai alaposan összekuszálták az erőviszonyokat, az interlagosi Brazil Nagydíjon még az időjárás is bekavart. Óriási eső zúdult a pályára, sokáig úgy nézett ki, el is halasztják a versenyt. Aztán végül csak tizenöt percet késett a kezdés, de talán jobb lett volna, ha nem engedik versenyezni a pilótákat.
Ami ugyanis Interlagosban történt, az nem Forma-1-es verseny volt. Sokkal inkább roncsderbi, amelyen csak a csodával határos módon nem halt meg senki. Szinte folyamatosan történtek a súlyosabbnál súlyosabb balesetetek, alig lehetett a pályán tartani az autókat. A körülményekre mi sem jellemzőbb, minthogy az ötszörös világbajnok, elméletileg pedig esőmenő Michael Schumacher sem tudta pályán tartani Ferrariját, úgy csúszott ki, mintha jégpályán versenyzett volna.
Összesen négyszer volt szükség a safety carra, ötödször már késve érkezett. Történt, hogy az 55. körben Mark Webber a célegyenes bejáratánál besokallt, hatalmas sebességgel a falnak csapódott, s darabokra törte autóját. A pálya leszakadt alkatrészekkel lett tele, s ezt már későn vette észre Fernando Alonso: a fiatal spanyol telibe kapta a Jaguar egyik leszakadt kerekét, s óriásit bukott. Autójából ugyan saját lábán szállt ki, később mégis kórházba kellett szállítani: sokkot kapott a Renault versenyzője.
A sors furcsa fintoraként mégis harmadik lett, a végelszámolásnál ugyanis az 53. kör végén érvényes sorrendet vették figyelembe. Így hiába hitte magát győztesnek a leintés pillanatában első Giancarlo Fisichella, Kimi Räikkönen ölébe hullt a győzelem. Hogy megérdemelten, avagy sem, az más lapokra tartozik, egy azonban tény: a fiatal finn zsinórban második győzelmét aratta, a McLaren pedig háromból három futamot nyert meg 2003-ban.
Ennek a diadalnak azonban senki sem tudott felhőtlenül örülni.
***
Sokáig kétséges volt, hogy meg lehet-e rendezni a Brazil Nagydíjat, helyi idő szerint reggel óta ugyanis folyamatosan szakadt az eső Interlagosban. A rossz időjárás miatt a múltban már kétszer félbe kellett szakítani a brazil futamot: 1974-ben a 40-ből csak 32 kört teljesítettek az indulók, 1981-ben pedig Jacarepaguában egy körrel a vége előtt leintették a versenyt, mert lejárt a kétórás limitidő.
A Brazil Nagydíjhoz kapcsolódó hír még, hogy az FIA engedélyezte a motorcserét a finn Kimi Räikkönen autójában (az idén életbe lépett szabályok szerint a szombati időmérő edzést követően csak akkor lehet módosítani a kocsin, ha azon kijavíthatatlan rendellenességet fedeznek fel). A wokingi istálló jelezte, a pontversenyt vezető Räikkönen motorja megrepedt, a nemzetközi szövetség pedig helyt adott a McLaren beadványának.
A szervezők hét órakor úgy határoztak, nem kockáztatnak, a versenyzők érdekében negyed órával elhalasztották a startot. Tették mindezt annak érdekében, hogy a nézők hagyományos rajtot láthassanak, s ne a safety car felvezetésével kezdődjön a futam (ez végül nem jött be, a biztonsági autó vezényelte le a startot). Kiderült, Jacques Villeneuve is engedélyt kapott egy motorcserére, Ralph Firman autója pedig nem bírta a zord időjárást, s le kellett tolni a pályáról. Jos Verstappen is (tele tankolt) tartalékautójával vágott neki a versenynek, a holland Antonio Pizzonia és Heinz-Harald Frentzen társaságában a depóból lódult a többiek után.
Negyed nyolckor tehát elkezdődött a futam, s bizony indokolt volt a szervezők óvatossága: az autók annyi vizet vertek fel, hogy gyakorlatilag semmit sem lehetett látni. Olivier Panis már az első kör után meglátogatta szerelőit, s némi üzemanyagot töltetett autójába, a többiek mindeközben "öreguras" tempóban autóztak a safety car nyomában. A szombati időmérőn kialakult sorrend (Barrichello, Coulthard, Webber, Räikkönen, Trulli, R. Schumacher, M. Schumacher, Fisichella) természetesen nem változott, nem változhatott. Négy kör után a versenyvonal kicsit felszáradt, s az eső is alábbhagyott: a biztonsági autó ennek ellenére még a pályán maradt, s nem tűnt úgy, mintha egyhamar távozni szeretne.
|
Schumi ezt az akadályt vette, amúgy kár volt Brazíliába utaznia |
Fotó: MTI |
Fisichella a hetedik körben kiment kereket cserélni, így Montoya foglalhatta el az utolsó pontszerző helyet. A nyolcadik kör végén a safety car végre elhagyta a pályát, a célegyenesben pedig Coulthard rögtön elment Barrichello mellett, s átvette az első helyet. A brazilt egyre másra hagyták le a versenyzők, egy fordulóval később már az előre lopakodó Montoya is megelőzte. A 11. körben aztán már Räikkönen vezette a mezőnyt, a célegyenes végén simán fékezte ki csapattársát. Ralf Schumacher időközben kicsúszott (az egyik renault-ssal támadt kisebb afférja), ugyanebben a körben pedig Montoya Coulthard mellett is elment, s felnyomult a második helyre. Negyedik ekkor Mark Webber, ötödik pedig Michael Schumacher volt, Barrichello visszaesett a hatodik helyre (Alonso, Button volt a további sorrend).
Barrichello gumiválasztásánál valamit csúnyán elszúrhattak a Ferrarinál, a brazil 14 kör után már 16 másodperces hátrányban volt az éllovas Räikkönennel szemben. M. Schumacher eközben egyre közelebb került Webberhez, rövid úton el is ment az ausztrál mellett. Nem sokkal később a harmadik helyre visszaesett Montoyát is otthagyta (valami történt a kolumbiai autójával), s üldözőbe vette az élen nyomuló McLareneket. A száguldás eredménye egy leggyorsabb kör volt, majd még egy.
A 18. fordulóban Ralph Firman a célegyenesben nemes egyszerűséggel elhagyta jobb első kerekét, autója ennek következtében irányíthatatlanná vált: telibe is találta Olivier Panist, aki imígyen az idény harmadik versenyén is kiesett. Az ütközés következtében néhány alkatrész került a pályára, emiatt újra a pályára küldték a safety cart. Több se kellett a pilótáknak, gyakorlatilag mindenki a boxba hajtott kereket cserélni és tankolni (hiába, felszáradóban volt a pálya...). Heidfeld és Wilson még az eset előtt kiesett, Barrichello pedig megelőzte Webbert, így a safety car mögött Räikkönen, Coulthard, M. Schumacher, da Matta, Barrichello, Montoya, Pizzonia, Frentzen sorrendben követték egymást a versenyzők.
A 22. kör végén távozott a safety car, néhány pillanattal később pedig Barrichello már negyedik volt: a célegyenest követő kanyar után befurakodott da Matta mellé, majd úgy otthagyta, mintha honfitársa parkolt volna. Nem sokkal később Montoya is megelőzte da Mattát, hogy aztán ugyanazzal a lendülettel a gumifalban kössön ki. Pár pillanattal később Antonio Pizzonia is ugyanott vesztette el a fonalat, mint a kolumbiai, autójával telibe is kapta a már tropára ment Williamst. Hogy a dolog még hihetetlenebb legyen, egy körrel később Michael Schumacher is hibázott, tán mondani sem kell, ugyanott: az ötszörös világbajnok Pizzonia autóját koccolta le. (A Ferrari német pilótája legutóbb 2001. július 29-én, a hockenheimi Német GP-n esett ki.) Természetesen újra pályára gurult a safety car.
Räikkönen a kavarodást új kerekeket vételezett, így Coulthard került az élre: a skót pilótát Barrichello követte a második helyen, a további sorrend Ralf Schumacher, Mark Webber volt. 29 kör megtétele után hagyta el a biztonsági autó harmadszor is a pályát, Ralf Schumacher a célegyenesben el is ment Barrichello mellett. Öröme azonban nem tartott sokáig, a brazil rögvest visszavette a számára oly értékes második helyet. Button, Alonso, Räikkönen, Verstappen száguldott az 5-8. helyeken (a holland hamar kiszállt, miután az egyik kanyarban elszámolta magát, Fisichella foglalta el a helyét), Coulthard egy másodperccel autózott Barrichello előtt.
A 33. körben Jenson Buttonnak is vesztét okozta az a kanyar, ahol korábban egyszerre hárman (köztük M. Schumacher) is elszálltak, emiatt - immáron sokadszor - pályára küldték a safety cart. Mark Webber beugrott a boxba kereket cserélni, így az élen Coulthard, Barrichello, R. Schumacher, Alonso, Räikkönen, Fisichella, Trulli, Frentzen sorrend alakult ki, összesen 11-en voltak ekkor versenyben.
A 37. fordulónak ismét a biztonsági autó nélkül vághattak neki a pilóták, komoly változások ezúttal - kivételesen - nem történtek. Alonso ugyan szorongatta kicsit Ralf Schumachert, arra azonban nem volt esélye, hogy megelőzze a németet. Meg is kapta emiatt méltó "büntetését", egy körrel később Räikkönen elment mellette. A finn aztán ugyanazzal a lendülettel Ralf Schumachert is elkapta, így felnyomult a harmadik helyre, s üldözőbe vette Barrichellót.
Idővel Alonso próbálkozásai is sikerrel jártak, s külső íven megelőzte a Williams német versenyzőjét. Az élen eközben Coulthard és Barrichello felváltva autózták a leggyorsabb köröket, hol a skót, hol a brazil neve állt az időlista élén. Alonso nem sokáig örülhetett negyedik helyének, a versenybíróság ugyanis megbüntette: mivel sárga zászló alatt előzött, át kellett hajtania 80-nal a boxutcán.
A 45. körben szinte felrobbant az interlagosi versenypálya: a célegyenes végén Coulthard elfékezte magát, a Ferrari brazilja pedig átvette az első helyett. Még a 44. fordulóban Mark Webber is bemutatott egy piruettet, csodálatos vezetői tudásról tanúbizonyságot téve azonban megfogta autóját, s folytatni tudta a versenyt. Barrichello, Coulthard, Räikkönen, R. Schumacher, Fisichella, Trulli volt ekkor az első hat sorrendje, igaz, csak három kör erejéig...
Barrichello mindösszesen eddig élvezhette, hogy hazai közönség előtt vezet egy Forma-1-es futamot, utolérte szokásos balszerencséje: Ferrarija egész egyszerűen felmondta a szolgálatot, s kénytelen volt leparkolni a füvön. Feltehetően a hidraulika vagy elektronika ment tönkre, mindenesetre újra Coulthard állt az élre, s a másik McLaren, azaz Räikkönen foglalta el a második helyet. A harmadik pozícióban R. Schumacher, a negyedikben Giancarlo Fisichella autózott ekkor, míg a német ki nem ugrott kereket cserélni: Fisichella ily módon harmadik, Alonso pedig negyedik lett.
Az 54. körben Kimi Räikkönnen állt az élre, ugyanis az éllovas Coulthard is meglátogatta szerelőit: a skót a negyedik helyre tért vissza. Nem sokkal később a finn az egyik kanyarban megcsúszott, így Giancarlo Fisichella ölébe hullt az első hely, mint később kiderült, csak átmenetileg. Mivel túlontúl sokáig maradt safety car nélkül a verseny, egész egyszerűen elszabadult a pokol: a célegyenes bejáratában Mark Webber hatalmasat bukott, s ripityára törte autóját. Ugyan a pályára küldték a biztonsági autót, már késő volt: érkezett Alonso, s teljes gázzal belerohant a pálya közepén terpeszkedő, egyik leszakadt kerékbe. Csoda, hogy a spanyol életben maradt (hosszú percekig ápolták a pálya szélén, majd mentőautóval vitték el), a szervezőknek elege is lett a versenyből: piros zászlóval véget vetettek a futamnak, így Giancarlo Fisichella nyerte a flúgos futamot - gondoltuk egy ideig. A boxutcában - amolyan slusszpoénként - az ő autója is lángra kapott, már ez a mozzanat több mint hihetetlenné tette, ami ezen a vasárnapon Interlagosban történt. Úgy tűnt tehát, a Jordan győzelemmel ünnepelheti 200. Forma-1-es futamát, a sors azonban még tartogatott egy meglepetést: mivel a futamnak az 55. körben vetettek véget, a 53. kör végén érvényes sorrendet fogadták el hivatalos végeredménynek. A szabályok ugyanis kimondják, hogy félbeszakított verseny esetében a két körrel korábbi állást kell figyelembe venni. Így tehát Räikkönen nyert, Fisichella második, a balesetet szenvedett (emiatt a pálya kórházába szállított) Alonso pedig harmadik lett. Helye a dobogón üresen maradt, remekül szimbolizálva ezt a hihetetlen futamot. Negyedik Coulthard, ötödik Frentzen, hatodik Villeneuve, hetedik Webber, nyolcadik Trulli. Ennyi.
(A Nemzetközi Automobil Szövetség utólag módosította a végeredményt, s mégis Giancarlo Fisichella lett a futamgyőztes.)
1. Fisichella (olasz, Jordan-Ford)
2. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes)
3. Alonso (spanyol, Renault)
4. Coulthard (skót, McLaren-Mercedes)
5. Frentzen (német, Sauber-Petronas)
6. Villeneuve (kanadai, BAR-Honda)
7. R. Schumacher (német, Williams-BMW)
8. Trulli (olasz, Renault)
9. Webber (ausztrál, Jaguar-Cosworth)
10. da Matta (brazil, Toyota)
Nem ért célba:
Barrichello (brazil, Ferrari)
Button (angol, BAR-Honda)
Verstappen (holland, Minardi-Cosworth)
M. Schumacher (német, Ferrari)
Montoya (kolumbiai, Williams-BMW)
Pizzonia (brazil, Jaguar-Cosworth)
Panis (francia, Toyota)
Firman (brit, Jordan-Ford)
Wilson (angol, Minardi-Cosworth)
Heidfeld (német, Sauber-Petronas)
Leggyorsabb kör: Barrichello (brazil, Ferrari) 1:23.063 (41. kör)
Következik a világbajnokság negyedik futama: San Marinó-i Nagydíj (Imola, április 20.)