Ralf Schumi volt a Nürburgring legjobbja
2007.01.24. 21:09
A Monacói, illetőleg Kanadai Nagydíjon begyűjtött pole pozíciója után futamgyőzelmet is ünnepelhetett Ralf Schumacher: a Williams német pilótája hibátlan versenyzéssel nyerte a nürburgringi Európa Nagydíjat, pályafutása során ötödször integethetett a közönségnek a dobogó tetejéről. A Williams amúgy kettős győzelmet aratott, elvégre Juan Pablo Montoya lett a második, míg a harmadik hely Rubens Barrichellónak jutott. Michael Schumacher ötödikként futott be, ám helyezése vitatható: külső segítséget vett ugyanis igénybe.
Érdekes versenyt hozott a világbajnokság kilencedik futama, az Európa Nagydíj. Sokáig úgy tűnt, izgalommentes másfél óra elé nézünk: Räikkönen a startnál simán őrizte meg vezető helyét, eztán senki nem tudott még csak a közelébe sem férkőzni. Magabiztosan vezetett, mígnem a technika ördöge közbe nem szólt: motorja elfüstölt, s kénytelen volt feladni a versenyt.
Már-már schumacheri szerencséről kezdtek beszélni a nézők (a német ekkor harmadik volt, azaz ha a leintésig minden változatlan maradt volna, Räikkönen utolérte volna a világbajnoki pontversenyben), a sors azonban igazságot szolgáltatott: egy érdekes Montoya-manőver után az ötszörös világbajnok a kavicságyban kötött ki, így mindenki azt hitte, számára is befejeződött az Európa Nagydíj.
Igen ám, csakhogy a pályabírók közül néhányan a segítségére siettek, s visszatolták autóját a pályára. Könnyen elképzelhető, hogy a végül ötödik helyen befutott németet emiatt megbüntetik, mert a szabálykönyv szerint külső segítséget nem szabad igénybe venni a verseny alatt. (Nem büntették meg.)
Fernando Alonso is szolgált néhány meglepetéssel, előbb hősiesen tartotta maga mögött David Coulthardot, majd néhány körrel a leintés előtt úgy megtréfálta, hogy a skót is kiesett a versenyből. A célegyenesben még Michael Schumacher is majdnem letolta a pályáról, ám nagy nehezen megőrizte negyedik helyét.
A Williams amúgy kettős győzelmet aratott, teljesen megérdemelten Ralf Schumacheré lett a dobogó első foka. Második Montoya, harmadik pedig Barrichello lett.
Nick Heidfeld szombati betlije után a boxból eredt a többiek után, a többi 19 pilóta rajtja problémamentesre sikeredett. Kimi Räikkönen mint a villám, úgy húzott el a piros lámpák kialvásának pillanatában, mögötte Ralf Schumacher fordult be másodikként az első kanyarba. A Williams németje tehát megelőzte második helyről rajtoló, kissé elalvó bátyját, a negyedik helyet pedig Barrichello vette el Montoyától. Helyet cserélt még Trulli és Alonso is, így az első kör után Räikkönen, R. Schumacher, M. Schumacher, Barrichello, Montoya, Trulli, Alonso, Panis volt a sorrend.
Négy kör után Räikkönen majd' négy másodperces előnyre tett szert R. Schumacherrel szemben, akit bátyja alaposan szorongatott hátulról. A kanyarokban centikre közelítette meg a Ferrari a Williamst, az egyenesekben azonban a kisebbik Schumacher rendre ellépett üldözőjétől.
A mezőny hátsó traktusába szorult Villeneuve nagy nehezen leküzdötte a két előtte haladó Minardit, a nyolcadik körben azonban minden erőfeszítése feleslegessé vált: előbb megelőzte Verstappent, majd néhány pillanattal később megpördült, s visszakerült oda, ahonnan elindult. Räikkönen eközben sorra autózta a leggyorsabb köröket az élen, s előnyét hat és fél másodpercre növelte R. Schumacherrel szemben.
A kilencedik kör elején Panis is bemutatott egy piruettet, a célegyenes végén fékezte el magát a francia. A nyolcadik pozíciót így David Coulthard vette át. A gumigyilkos Nürburgringen a Jordan kezdte meg a kerékcseréket, előbb Firman, majd Fisichella látogatta meg a szerelőket.
A 13. körben folytatódott Villeneuve pechszériája: miután leküzdötte Verstappent, Wilsont vette üldözőbe, ám a Michael Schumacher által átépíttetett sikánt kissé szűkre szabta: mindezt első vezetőszárnya bánta. Két fordulóval később Räikkönen és M. Schumacher megérkezett első kerékcseréjére, a McLaren és a Ferrari boxában is hibátlan munkát végeztek az illetékesek. Kisvártatva Barrichello is túlesett a kötelező szervizen, az első helyet pedig természetesen R. Schumacher vette át: Räikkönen az ötödik, M. Schumacher a hatodik helyre tért vissza.
A williamsesek közül Montoya érezte előbb szükségét egy kerékcserének, a 17. körben, Alonsóval és Coultharddal egy időben hajtott a depóba. Helycsere nem volt, ugyanebben a sorrendben tértek vissza a pályára. R. Schumacher a 21. körig várt első kiállásával, autóját 7,7 másodperc alatt tették rendbe a szerelők. Simán vissza is ért a második helyre, azaz Räikkönen, R. Schumacher, M. Schumacher, Barrichello, Montoya, Alonso, Trulli, Coulthard volt ez idő tájt a sorrend.
Räikkönen hiába vezette senkitől sem zavartatva az Európa Nagydíjat, a technika ördöge "végzett vele": a 25. körben egyszerűen elfüstölt alatta a Mercedes-motor, így - a mezőnyből elsőként - a verseny feladására kényszerült. Pech. Az első hely így R. Schumacher ölébe hullott, akit továbbra is a Räikkönen kiesése miatt némiképp nyugodtabb üzemmódba kapcsoló bátyja üldözött. A különbség három és fél másodperc volt köztük.
A harmadik helyen autózó Barrichello Montoyát kapta meg a nyakába, a kolumbiai azonban tisztes távolból követte a brazilt: a másfél másodperc körüli különbség nem valószínűsített előzést. M. Schumacher sem igazán erőlködött, hogy utolérje öccsét, úgy tűnt, nagyon is jó neki a második hely.
Az ötszörös világbajnok a 35. körben tudta le második kerékcseréjét, s Coulthard mögé, a hetedik helyre tért vissza. Egy fordulóval utána Barrichello is szervizelt, a brazil autójával is hibátlan munkát végeztek. Panis kerékcseréjénél sem lehetett hibát észrevenni, a francia a boxból való kihajtás után mégis azonnal kiesett. Ismét a célegyenes végén pördült meg, ám ezúttal - feltehetően - technikai hiba miatt. Ugyanebben a körben Jarno Trulli is búcsúzott, szintén technikai hiba következtében kellett autóját leparkolnia a pálya szélén.
Montoya a 39. körben szervizelt, s a depóban megelőzte Barrichellót, azaz a negyedik helyre tért vissza. R. Schumacher is tökéletes pit-stopot mutatott be, s a boxból akkor hajtott ki, amikor M. Schumacher befordult a célegyenesbe.
A 41. körben Montoya megérkezett M. Schumacher nyakára, majd némileg vitatható manőverrel a külső íven megpróbálta megelőzni az ötszörös világbajnokot. Ráhúzott a német autójára, amely emiatt megpördült, s a kavicságyban ragadt. Néhány segítő kéz azonnal ott termett, s visszatolták a ferrarist a pályára, ez azonban szabályellenes (külső segítséget nem szabad igénybe venni), így elméletileg büntetés vár Schumacherre, aki hatodikként tudta folytatni a versenyt. (Schumacher motorja nem állt le, s autója veszélyes helyen állt, így egyes vélemények szerint ez volt az egyetlen dolog, amit tenni lehetett. Mások szerint ha a kerék forog, s a motor nem áll, nem tilos a külső segítség. Végleges döntés a futam után várható.)
Közben Coulthard is utolérte Alonsót, s öldöklő csatába kezdtek a negyedik helyért. A fiatal spanyol azonban remekül zárta az íveket, így a McLaren skótja maradt ötödik. R. Schumacher, Montoya, Barrichello, Alonso, Coulthard, M. Schumacher, Webber, Button volt ekkor a sorrend.
A 48. körben Coulthard majdnem letolta a pályáról Alonsót, ám a spanyol továbbra is őrizte a negyedik helyet. Úgy tűnt, fékproblémái vannak, ennek ellenére hősiesen harcolt. Villeneuve szenvedései az 52. körben befejeződtek, az egyszeres világbajnok kanadai a 15. helyről kényszerült kiállni.
Az 53. körben Fisichella defektet kapott, s sokadszor is a boxba kellett hajtania, két fordulóval később pedig a másik Toyota, jelesül Cristiano da Matta fejezte be az Európa Nagydíjat. A brazil motorja Räikkönenéhez hasonlóan jókora füstfelhő kíséretében mondta fel a szolgálatot. Az élen eközben senkitől sem zavartatva haladt R. Schumacher, tőle 15 másodpercre pedig Montoya.
Hullottak a versenyzők, mint a legyek, nem sokkal később (két körrel a leintés előtt) Coulthard repült a kavicságyba. A dupla lassító előtt Alonso a szokottnál kicsit korábban fékezett, a mclarenes pedig éppen szélárnyékba próbált kerülni. Hogy ne szálljon bele a Renault-ba, elkapta a kormányt, így azonban nem volt esélye arra, hogy folytassa a versenyt.
Gyakorlatilag ez volt a futam utolsó eseménye, bár a kockás zászló előtt még M. Schumacherrel is meggyűlt Alonso baja. A német is majdnem letolta a pályáról a spanyolt, akinek autója feltehetően az utolsókat rúgta, ám a sorrend nem változott: nyert Ralf Schumacher, mögötte Montoya és Barrichello ért célba. Negyedik Alonso, ötödik M. Schumacher, hatodik Webber, hetedik Button, nyolcadik pedig Heidfeld lett, azaz a Sauber sok sikertelen verseny után végre újra pontot szerzett.
1. R. Schumacher (német, Williams-BMW) 1:34:43.622 ó 2. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 16.821 mp hátrány 3. Barrichello (brazil, Ferrari) 39.673 mp h 4. Alonso (spanyol, Renault) 1:06.731 p h 5. M. Schumacher (német, Ferrari) 1:06.762 p h 6. Webber (ausztrál, Jaguar-Cosworth) 1 kör h 7. Button (angol, BAR-Honda) 1 kör h 8. Heidfeld (német, Sauber-Petronas) 1 kör h 9. Frentzen (német, Sauber-Petronas) 1 kör h 10. Pizzonia (brazil, Jaguar-Cosworth) 1 kör h 11. Firman (ír, Jordan-Ford) 2 kör h 12. Fisichella (olasz, Jordan-Ford) 2 kör h 13. Wilson (angol, Minardi-Cosworth) 2 kör h 14. Verstappen (holland, Minardi-Cosworth) 3 kör h 15. Coulthard (skót, McLaren-Mercedes) 4 kör h
Kiesett: da Matta (brazil, Toyota) Villeneuve (kanadai, BAR-Honda) Trulli (olasz, Renault) Panis (francia, Toyota) Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes)
Leggyorsabb kör: Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 1:32.621 p (14. kör).
Következik a világbajnokság 10. futama: Francia Nagydíj (Magny-Cours, július 6.).
|