Csapás a Michelinre?
2007.01.29. 13:55
Csapást mérhet a Michelin csapatainak világbajnoki esélyeire, hogy az FIA a soron következő Olasz Nagydíjtól kezdve új szabályértelmezést vezet be. Eddig a versenyek előtt mérték meg, hogy a gumik futófelületének szélessége igazodik-e a maximálisan megengedetthez, mostantól viszont a használt kerekeket ellenőrzik.
Csapást mérhet a Michelin csapatainak világbajnoki esélyeire, hogy az FIA a soron következő Olasz Nagydíjtól kezdve új szabályértelmezést vezet be a gumikra vonatkozóan.
A Forma-1 sportszabályzatának 77/c pontja kimondja, hogy az első gumik futófelületének szélessége nem haladhatja meg a 270 mm-t. Ezt eddig akkor ellenőrizték, "amikor az abroncsot felteszik a felnire, és 1.4 bar nyomásúra pumpálják", mostantól viszont a versenyek végén fogják lemérni a szélességet.
Erre azután kerül sor, hogy a Bridgestone panaszt tett a Michelinre az FIA-nél, mivel a francia gyártó gumijai szerintük a futamok közben annyira lekopnak, hogy a futófelületük lényegesen szélesebbé válik a megengedettnél.
Ez a probléma a Bridgestone-t nem érinti ilyen mértékben, mert ők az aerodinamikai hatékonyság érdekében olyan gumikat készítenek, amelyek lekerekített válluk révén eleve nem használják ki a megengedett méreteket. A Michelin autói viszont gyakran ugyanazzal az első gumival teljesítik a teljes versenytávot, tovább súlyosbítva a kopást és a problémát.
A Michelin várhatóan megtámadja az FIA döntését, mert a jövő héten megrendezésre kerülő monzai tesztig nem tudna előállni megfelelően hatékony, az új előírásokhoz alkalmazkodó gumikkal, ezért a csapatai - különös tekintettel a világbajnoki esélyes Williamsre és McLarenre - a szeptemberi Olasz Nagydíjon bajba kerülnének.
A Bridgestone viszont éppen azért emelt panaszt, mert a jelenlegi szezon során a Michelin fölénye egyre nyilvánvalóbbá vált, a hétvégi Magyar Nagydíjon a 39 pontból már 38-at zsebelhetett be a francia gumigyártó.
Nagyrészt a Bridgestone rovására írják, hogy az egyébként ütőképes autóval rendelkező Ferrari a fináléra vesztett helyzetbe került, míg a Williams és a McLaren drámai javulását a Michelin gumiknak tulajdonítják.
Az FIA szóvivője az eset kapcsán annyit mondott, hogy "az összes Forma-1-es istállóhoz eljuttattunk egy levelet a futófelület szélességéről, de többet egyelőre nem árulhatok el."
A gumigyártók között korábban már más okokból, például a barázdák mélységével kapcsolatban is robbant ki hasonló vita.
|