Michael Schumachernek a 8. hely is elég volt hozzá, hogy a vasárnapi Japán Nagydíjon sporttörténelmet írva megszerezze hatodik Forma-1-es világbajnoki címét, túlszárnyalva ezzel a legendás Juan-Manuel Fangio 1957 óta érintetlenül álló rekordját. Mivel egyik Williams sem végzett pontszerző helyen, a konstruktőri trófea is a Ferrarinál maradt, mégpedig zsinórban ötödször, ami szintén rekord a sorozat történetében.
Magát az 53 körös versenyt, amely a szezon izgalmaihoz méltóan fordulatos és kiélezett küzdelmet hozott, makulátlan teljesítménnyel Schumacher csapattársa, a brazil Rubens Barrichello nyerte. A sors iróniája, hogy a pontok tekintetében sem Schumachernek, sem a Ferrarinak nem volt szüksége az elsőséghez Barrichello pályafutásának 7. győzelmére, ám a brazil versenyző mindvégig fontos biztosítékként haladt az élen.
A McLaren elismerésre méltó küzdelemben maradt alul Barrichello Ferrarijával szemben. A 23 éves Kimi Räikkönen csapattársa előtt 2. lett Suzukában, így mindössze 3 ponttal csúszott le első VB-címéről, míg a csapatnak ugyanennyi hiányzott ahhoz, hogy megelőzze a konstruktőrök között 2. helyen álló Williamst.
A rivaldafény pászmáján kívül nem kevésbé izgalmas csata zajlott az 5. helyért is, amelyet motorszállítója, a Honda saját pályáján végül 26 pontjával a BAR hódított el. Jenson Button ragyogó teljesítménnyel negyedikként ért célba, s - akárcsak tavaly - pontot szerzett a Jacques Villeneuve helyére beülő helyi kedvenc, Takuma Sato is.
A rajtnál Fernando Alonso zárkózott fel az első két kockából induló Barrichello és Juan-Pablo Montoya mögé. Coulthard és az Olivier Panist megelőző Räikkönen az 5. illetve 6. helyen fejezte be az 1. kört, míg Michael Schumacher a középmezőnyben két pozíciót javítva a 12. helyre lépett elő. A leglátványosabb ugrást azonban Jarno Trulli mutatta be a Renault-val, amikor az utolsó rajtkockából azonnal felpattant Schumacher mögé.
Montoya sima manőverrel megelőzte Barrichellót, s mindjárt elkezdett meglépni a mezőnytől. Alonsónak ugyanez kemény erőfeszítései dacára sem sikerült, miközben Ralf Schumacher Trulli mellett próbált elmenni a sikánban, de kipördült és visszaesett.
Közben Räikkönen átvette az 5. helyet csapattársától, Michael Schumacher pedig legyűrte Justin Wilson Jaguarját, majd hamarosan Nick Heidfeld Sauberjét is. Ám a 6. körben meggyűlt a baja az előtte szintén őrült tempót diktáló Satóval, s az elhamarkodottnak tűnő előzési kísérlet közben összeütközött a BAR-ral. A Ferrari orrkúpját ezért ki kellett cserélni, Schumacher így már a vártnál korábban kapott új gumikat is, majd jelentős időveszteséggel, a mezőny legvégéről eredt a mezőny nyomába.
A 8. körben nagy csapás érte a konstruktőri elsőségre hajtó Williamst, amikor Juan-Pablo Montoya autója hidraulikai problémák miatt lelassult, aztán a garázsba gurulva feladta a küzdelmet. A 82 pontos kolumbiai versenyző ezzel az egyéni 2. helyéhez fűzött reményeit is elvesztette. Ezzel egyidőben Ralf Schumacher ismét hibázott, ezúttal Nick Heidfeld előzése közben vesztve értékes másodperceket a sikánban.
Csupán egy kört kellett rá várni, hogy a Forma-1-től valószínűleg búcsúzó Heinz-Harald Frentzen autója a Sauber konstruktőri 5. helyhez fűzött reményeivel együtt elfüstöljön.
Az élbolyból a várakozásoknak megfelelően az egyik Toyota, Cristiano da Mattáé állt ki először a boxba, ezzel kezdetét vette a kerékcserék első fordulója. Barrichello és üldözője, Alonso egyszerre, a 12. körben tett látogatást a szerelőinél, de ugyanilyen sorrendben tértek vissza a pályára.
A Renault ifjú titánja hat körrel később a motor hibája miatt kiesett a versenyből, amelyen még a győzelemre sem tűnt esélytelennek.
Räikkönen viszont átvette a vezetést, s mivel ferraris ellenfele nem autózott pontszerző helyen, abban a pillanatban az ő javára állt a világbajnoki küzdelem. Egy körrel később azonban ő is kihajtott a boxutcába, ahonnan a 4. helyen, csapattársa mögött folytatta a versenyt. A McLaren Räikkönen számára két, Coulthardnak pedig a vetélytársakéhoz hasonló három kerékcserés taktikát dolgozott ki, ám a húzás nem vált be, mert a két csapattárs végül közvetlenül egymás mögött ért célba.
Az éllovasok kiállása után a helyi szurkolók nagy örömére a két BAR-Honda vette át a vezetést. Button zsinórban - és életében - másodszor állt egy Forma-1-es nagydíj élén, s a brackley-i istálló nagyszerű stratégiájának hála a 4. helyre hozta be az autóját, 17 pontjával feltornázva magát az összetett 9. helyére.
Miközben nehezebb McLarenjével Räikkönen egyre jobban lemaradt csapattársától, Michael Schumacher a háttérben folyamatosan feljebb verekedte magát a tabellán. Féltáv előtt, a 24. körben közvetlenül öccse, Ralf mögött másodszor is kiment a boxba, majd hamarosan Barrichello is kereket cserélt, de kényelmes fölényének hála visszatért az élre.
Barrichellónak végig úgy kellett versenyeznie, mintha a világbajnoki címért küzdene, hiszen ekkor még csak ő akadályozhatta meg Räikkönen győzelmét. Schumacher a 33. körben vette le a válláról az esélyesség nyomasztó terhét, amikor Buttont megelőzve végre a pontszerzők között találta magát. A harmadik kiállásánál sikerült öccse elé kerülnie, aki azonban annak ellenére nem kívánt asszisztálni a címéhez, hogy csapata, a Williams már esélytelen volt a Ferrari elleni küzdelemben. Ralf hátulról folyamatosan támadta a da Matta mögé szorult Michaelt, majd amikor a 42. körben mindhárman feltorlódtak a sikán előtt, neki is rohant. Az autójáról letört az első vezetőszárny, amely Michael szerencséjére nem rongálta meg a Ferrari bal hátsó kerekét.
Miután folytatta a versenyt, a felpaprikázott Ralf a 43. körben 1:33.408-cal megfutotta a leggyorsabb kört, de a 12. helynél már így sem jutott előrébb.
A világbajnokság sorsába ezután már legfeljebb a technika ördöge tudott volna beleszólni, vagy az eső, amit a futam közepére vártak, végül mégsem eredt el. Coulthard a 41. körben utoljára is kereket cserélt, hajszállal Räikkönen mögé térve vissza, s ezzel kialakult a végeredmény.
Az 5. helyen káprázatos versenyzéssel Trulli ért célba, 17 másodperces előnnyel a japán Sato előtt, aki egy éve - még a Jordan színeiben - ugyanitt, Suzukában szerezte meg első Forma-1-es pontjait. A Toyota az ígéretes rajthelyeket nem tudta aprópénzre váltani, csak da Matta 7. helyezésével vigasztalódhattak, ami kevés volt ahhoz, hogy a BAR, a Jaguar és a Sauber közül bármelyiket megelőzzék. Olivier Panis 10. lett.
Nick Heidfeldet közvetlenül az utolsó pontot megkaparintó Michael Schumacher mögött intették le, de a Sauber konstruktőri helyezése ezen nem múlt. A Jaguar a versenyen képtelen volt tartani a lépést a többiekkel, Mark Webber a 11., Justin Wilson pedig az ennél is rosszabb 13. helyen zárt. Jos Verstappen és Nicolas Kiesa ismét befejezte a versenyt, tanúságot téve a Minardi figyelemreméltó megbízhatóságáról.
A Forma-1 2003-as szezonja, amely kétségkívül a legfordulatosabb volt az utóbbi években, ezzel véget ért. Michael Schumachert és a Ferrarit ismét nem sikerült legyőzni, ám az idei trófeák minden bizonnyal kiemelt helyre kerülnek a versenyző és a csapat vitrinjeiben, elsősorban nem a sporttörténelmi jelentőségű rekordok, hanem a küzdelem kiélezettsége miatt. Ezeket a győzelmeket nem adták könnyen.
Nem kell szégyenkeznie a derekasan harcoló Kimi Räikkönennek és a McLarennek sem, míg a Williams személyes diadalként könyvelheti el, hogy 1998 óta először sikerült megvernie a McLarent a konstruktőrök között.
Olyan feltörekvő generáció mellett, amelyben ott van Räikkönen, Montoya, Alonso, Webber, és az idén a respektjét visszaállító Button, nem érdemes kétségbe vonni, hogy páratlanul izgalmas évek következnek a Forma-1-ben.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Suzuka, Japán |
|
|
|
Időpont: |
2003. október 12., vasárnap 07:30-08:55 |
|
|
|
Versenytáv: |
53 kör (307.573 km) |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz |
|
|
|
Tavalyi első: |
Michael Schumacher |
1ó26:59.698 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
Csapat |
G |
|
Köridő |
Kör |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari |
B |
|
1ó25:11.743 |
53 |
|
2. |
|
Kimi Raikkönen |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
11.085 |
53 |
|
3. |
|
David Coulthard |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
11.614 |
53 |
|
4. |
|
Jenson Button |
BAR-Honda |
B |
+ |
33.106 |
53 |
|
5. |
|
Jarno Trulli |
Renault |
M |
+ |
34.269 |
53 |
|
6. |
|
Takuma Sato |
BAR-Honda |
B |
+ |
51.692 |
53 |
|
7. |
|
Cristiano da Matta |
Toyota |
M |
+ |
56.794 |
53 |
|
8. |
|
Michael Schumacher |
Ferrari |
B |
+ |
59.487 |
53 |
|
9. |
|
Nick Heidfeld |
Sauber-Petronas |
B |
+ |
1:00.159 |
53 |
|
10. |
|
Olivier Panis |
Toyota |
M |
+ |
1:01.844 |
53 |
|
11. |
|
Mark Webber |
Jaguar-Cosworth |
M |
+ |
1:11.005 |
53 |
|
12. |
|
Ralf Schumacher |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
1 kör |
52 |
|
13. |
|
Justin Wilson |
Jaguar-Cosworth |
M |
+ |
1 kör |
52 |
|
14. |
|
Ralph Firman |
Jordan-Ford |
B |
+ |
1 kör |
52 |
|
15. |
|
Jos Verstappen |
Minardi-Ford |
B |
+ |
2 kör |
51 |
|
16. |
|
Nicolas Kiesa |
Minardi-Ford |
B |
+ |
3 kör |
50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
Ralf Schumacher |
1:33.408 |
43 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kiestek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
Csapat |
G |
|
|
Ok |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34. |
|
Giancarlo Fisichella |
Jordan-Ford |
B |
|
kicsúszás |
|
19. |
|
Fernando Alonso |
Renault |
M |
|
műszaki |
|
9. |
|
Heinz-Harald Frentzen |
Sauber-Petronas |
B |
|
motor |
|
8. |
|
Juan-Pablo Montoya |
BMW.WilliamsF1 |
M |
|
hidraulika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone |
M |
= Michelin |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
A Japán Nagydíj körtáblázata
Letölthető: A körtáblázat PDF-ben
|
|
Leggyorsabb körök |
Japán GP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Suzuka, Japán |
|
|
|
Időpont: |
2003. október 12., vasárnap 07:30-08:55 |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz |
|
|
|
Győztes: |
Rubens Barrichello |
|
|
|
|
|
Tavalyi legjobb: |
Michael Schumacher |
1:36.125 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
Csapat |
G |
|
Köridő |
Kör |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
|
Ralf Schumacher |
BMW.WilliamsF1 |
M |
|
1:33.403 |
43 |
|
2. |
|
David Coulthard |
McLaren-Mercedes |
M |
|
1:33.416 |
14 |
|
3. |
|
Michael Schumacher |
Ferrari |
B |
|
1:33.553 |
14 |
|
4. |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari |
B |
|
1:33.703 |
18 |
|
5. |
|
Juan-Pablo Montoya |
BMW.WilliamsF1 |
M |
|
1:33.830 |
2 |
|
6. |
|
Fernando Alonso |
Renault |
M |
|
1:34.255 |
8 |
|
7. |
|
Kimi Raikkönen |
McLaren-Mercedes |
M |
|
1:34.488 |
12 |
|
8. |
|
Jarno Trulli |
Renault |
M |
|
1:34.546 |
26 |
|
9. |
|
Jenson Button |
BAR-Honda |
B |
|
1:34.605 |
14 |
|
10. |
|
Mark Webber |
Jaguar-Cosworth |
M |
|
1:34.635 |
24 |
|
11. |
|
Nick Heidfeld |
Sauber-Petronas |
B |
|
1:34.991 |
31 |
|
12. |
|
Justin Wilson |
Jaguar-Cosworth |
M |
|
1:35.014 |
11 |
|
13. |
|
Olivier Panis |
Toyota |
M |
|
1:35.023 |
53 |
|
14. |
|
Cristiano da Matta |
Toyota |
M |
|
1:35.192 |
16 |
|
15. |
|
Takuma Sato |
BAR-Honda |
B |
|
1:35.290 |
28 |
|
16. |
|
Giancarlo Fisichella |
Jordan-Ford |
B |
|
1:35.824 |
33 |
|
17. |
|
Heinz-Harald Frentzen |
Sauber-Petronas |
B |
|
1:36.601 |
7 |
|
18. |
|
Ralph Firman |
Jordan-Ford |
B |
|
1:36.662 |
15 |
|
19. |
|
Jos Verstappen |
Minardi-Ford |
B |
|
1:37.869 |
51 |
|
20. |
|
Nicolas Kiesa |
Minardi-Ford |
B |
|
1:38.754 |
6 |
|
|
|