Fisichellához volt kegyes az időjárás
2007.03.03. 09:52
A szeszélyes időjárás osztotta a lapokat az Ausztrál Nagydíj szombati időmérő edzésén, amin a legjobb pillanatban pályára lépő és nem hibázó Giancarlo Fisichella bizonyult a leggyorsabbnak. Az eső fejre állította a szokásos sorrendet, a nagyágyúk többsége a tabella végére került, ami a holnapi rajtfelállást is meghatározhatja.
A szeszélyes időjárás osztotta a lapokat a Forma-1 mezőnyének az idénynyitó Ausztrál Nagydíj szombati időmérő edzésén.
Az állandóan eleredő, majd elálló esőben Giancarlo Fisichella lépett pályára a legjobb pillanatban, s a lehetőséget hibátlanul kihasználva meg is szerezte magának az első helyet. Mivel száraz gumikon tette meg a körét, 2 teljes másodpercet vert a mögötte végző Jarno Trulli Toyotájára, amivel lényegében a hivatalosan csak holnap kialakuló rajtrácson is bebiztosította magának a pole pozíciót.
A 2005-ös szabályok szerint a rajtfelállást a szombati és vasárnapi mért körök átlaga határozza meg, így a ma balszerencsés nagyágyúk többségének várhatóan a mezőny hátsó feléből kell nekivágnia a holnapi versenynek, ami izgalmas küzdelmet vetít előre. A két McLaren hátránya pl. 11 másodperc felett van, míg a legrosszabbkor sorra kerülő Michael Schumacher lemaradása 24 másodperc.
A mai, képzeletbeli dobogón Fisichella mellett két másik olyan versenyző végzett, akik tavaly óta csapatot váltottak: a toyotás Jarno Trulli és a williamses Mark Webber.
Mivel a tavalyi szabályokkal ellentétben idén mindig az előző futam végeredménye szerint fordított sorrendben következnek a versenyzők a szombati időmérőn, elsőként a Minardi újonca, Christijan Albers hajtott ki az Albert Park aszfaltjára, ami a 20 perccel korábban elállt eső miatt még vizes volt. A holland versenyző a célegyenes végén bemutatott ellenkormányzást követően 1:49.320-nál állította meg a stoppert. A Minardi párosának dolgát megnehezítette, hogy a tegnapi edzésnapon nem vettek részt, és az autóikat csak éjjel szerelték át a 2005-ös aerodinamikai szabályoknak megfelelően. Patrick Friesacher csapattársánál is 1.6 másodperccel lassabb volt.
Egy harmadik újonc, az indiai Narain Karthikeyan viszont 1:44.357-re javította a köridőt a Jordannel, amely a télen az orosz milliárdos, Alex Shnaider tulajdonába került. Az istálló másik autóját vezető Tiago Monteiro a szabadedzések és téli tesztek többségéhez hasonlóan ezúttal sem tudta tartani a lépést Karthikeyannal.
Az újoncok után végre egy ismerős versenyző, a tavalyi szezon meglepetése, Jenson Button is pályára lépett a BAR-Hondával, a még mindig vizes pályán 2.845 másodperces előnnyel elhódítva az ideiglenes pole pozíciót.
A rövid szünet után, a napsütésnek köszönhetően rohamosan felszáradó pálya adottságait kihasználva Nick Heidfeld 1:39.717-re tornázta le a köridőt a Williams-szel, csapattársa, Mark Webber azonban kapásból kerek három másodpercet vert rá, mielőtt Christian Klien következett az ex-Jaguar Red Bull-lal.
Az elődjénél erősebb Cosworth motorral szerelt RB1-et vezető Klien egy másodpercen belül tudott maradni Webberhez képest, hátratolva Heidfeldet a tabellán. Ahogy tovább javultak a pályaviszonyok, Jarno Trulli 1:35.270-es körével az élre állította a Toyotát, az ex-McLarenes David Coulthard - aki most a Red Bull volánja mögött ül - azonban tegnapi és ma délelőtti szokása szerint lassú volt a harmadik szektorban, és csak 4. lett. A kör végén arra panaszkodott a rádión, hogy az autója túlkormányzott volt, és már száraz gumikat kellett volna használnia.
A következőként pályára lépő Jacques Villeneuve meg is tette ezt, ám a Saubernél most debütáló kanadai már a felvezető körében kicsúszott, és egy piruettet követően poros kerekekkel folytatta a gurulást. Végül a harmadik helyre hozta be az autóját, Webber és Klien közé.
Miközben ismét elkezdtek gyülekezni a felhők az Albert Park felett, Giancarlo Fisichella kiaknázta a száraz gumiban rejlő lehetőségeket, csak az utolsó szektorban mintegy másfél másodpercet verve Trullira, 1:33.170-nel átvette a vezetést.
Szinte abban a pillanatban, hogy Fisichella befejezte a körét, zuhogni kezdett az eső, és Felipe Massa rövid csúszkálás után inkább visszatért a boxba. A címvédő Michael Schumacherhez sem volt kegyes az ég, mert bár ismét elkezdett sütni nap, és elállt az eső, még teljesen vizes pályán kellett megtennie a körét, és 24.760 másodperces hátránnyal bőven utolsó lett.
Takuma Sato eközben már a felvezető körében elvesztette az uralmat BAR-Hondája felett, ami a falhoz csapódott, majd összetörve megállt a kavicságyban. Az edzést ezért megszakították.
A kényszerszünet közben ismét elállt az eső, de mire Ralf Schumacher Toyotáját kiengedték a pályára, megint zuhogott, s Ralf hat másodperccel bátyja, Michael elé került a tabellán. Fernando Alonso már jobb kört teljesített, a két Minardi közé, a 11. helyre hozva be a Renault-t. A felhők közül ismét kikandikált az ég kékje, s Rubens Barrichello 1:45.481-es idővel a 10. helyet szerezte meg a Ferrarival.
Utolsóként a McLaren párosa teljesítette a mért körét a mostoha időjárási körülmények között, s Kimi Räikkönennek sikerült hátrébb tolnia Barrichellót a tabellán. Ezt a manővert Juan-Pablo Montoya is megismételte, aki azonban új csapattársánál, Räikkönennél azonban lassabbnak bizonyult.
|
|
1. időmérő edzés |
1. - Ausztrál GP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Melbourne, Ausztrália |
|
|
|
Időpont: |
2005. március 5., szombat, 03:00-04:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5303 m |
|
|
|
Időjárás: |
Esős/száraz (levegő: 13-16 fok, aszfalt: 17-21 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
J-P. Montoya (Williams) |
1:25.226 |
|
|
|
|
|
|
|
Körrekord: |
M. Schumacher (Ferrari), 2004. |
1:24.125 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
Köridő |
Km/ó |
Eltér |
Előző |
Sor |
|
|
|
|
1. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
1:33.170 |
204.903 |
|
|
12. |
|
2. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
1:35.270 |
200.386 |
2.100 |
2.100 |
9. |
|
3. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
1:36.717 |
197.388 |
3.547 |
1.447 |
7. |
|
4. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
1:36.984 |
196.845 |
3.814 |
0.267 |
11. |
|
5. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Cosworth |
M |
1:37.486 |
195.831 |
4.316 |
0.502 |
8. |
|
6. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
1:38.320 |
194.170 |
5.150 |
0.834 |
10. |
|
7. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW.WilliamsF1 |
M |
1:39.717 |
191.450 |
6.547 |
1.397 |
6. |
|
8. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
1:41.512 |
188.064 |
8.342 |
1.795 |
5. |
|
9. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
1:44.357 |
182.937 |
11.187 |
2.845 |
3. |
|
10. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
1:44.997 |
181.822 |
11.827 |
0.640 |
19. |
|
11. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
1:45.325 |
181.256 |
12.155 |
0.328 |
20. |
|
12. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
1:45.481 |
180.988 |
12.311 |
0.156 |
18. |
|
13. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
1:46.846 |
178.676 |
13.676 |
1.365 |
4. |
|
14. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
1:47.708 |
177.246 |
14.538 |
0.862 |
17. |
|
15. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
1:49.230 |
174.776 |
16.060 |
1.522 |
1. |
|
16. |
|
Patrick Friesacher |
AUT |
Minardi-Cosworth |
B |
1:50.884 |
172.169 |
17.714 |
1.654 |
2. |
|
17. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
1:51.495 |
171.226 |
18.325 |
0.611 |
16. |
|
18. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
1:57.931 |
161.881 |
24.761 |
6.436 |
14. |
|
19. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
|
- |
|
|
15. |
|
20. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
|
- |
|
|
13. |
|
|
|
|
|
A köridők eloszlása (Tolerancia: 0.091 mp.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1:33.170 |
- (24.761) - |
1:57.931 |
| |
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
|
|
|