Nick Heidfeld szerezte meg a pole-t
2007.07.05. 15:08
Óriási meglepetésre a Williams uralmát hozta az Európa Nagydíj szombat délutáni időmérő edzése, amely az újonnan elfogadott szabálymódosítások szerint már az egyetlen volt a hétvégén. Nick Heidfeld megszerezte pályafutásának első pole pozícióját, maga mögé utasítva az elszánt Kimi Räikkönent.
Óriási meglepetésre nem a Renault és a McLaren, hanem a Williams uralmát hozta az Európa Nagydíj szombati időmérő edzése.
Az új szisztémának megfelelően a mai sorrendet az előző futam végeredménye határozta meg, de az autókat már a holnapi versenyre beállítva és feltankolva kellett a pályára küldeni.
Nick Heidfeld pályafutásának 92. versenyén megszerezte első pole pozícióját, kívülről hibátlannak tűnő körének köszönhetően maga mögé utasítva williamses csapattársát, Mark Webbert is. Ha nincs az utolsóként sorra kerülő Kimi Räikkönen, a BMW-motoros istálló hazai pályán teljesen elhódítja az első rajtsort.
Räikkönen végül Heidfeld mellől vág neki a holnapi nagydíjnak, míg Webber oldalára Jarno Trulli sorol majd be a Toyotával. Juan-Pablo Montoya az 5. helyet szerezte meg a másik McLarennel, a gyorsabbik Renault pedig Fernando Alonso kezében csak a 6. rajtkockából fog indulni.
A boxstratégia azonban döntő szerepet fog játszani a holnapi végeredményben, hiszen feltűnő volt, hogy négy versenyző - Heidfeld és Webber, Rubens Barrichello, valamint Jacques Villeneuve - az elvileg magas üzemanyagszint dacára most állította be hétvégi legjobb köridejét.
Elsőként a két BAR került sorra, mivel ők Barcelonában és Monacóban eltiltásuk miatt nem indultak. Takuma Sato az egyik balosban kisodródott a kavicságyba, s 1:32.926-tal állította fel az első mércét. Jenson Button a második mért ponton még 0.029 másodperccel Sato mögött járt, végül 0.332-es előnnyel mégis átvette tőle a vezetést.
Narain Karthikeyan, a Jordan versenyzője nem okozott meglepetést azzal, hogy nem tudta tartani a lépést a két BAR-ral, s 1:36.192-vel zárta a körét. David Coulthard viszont az utolsó szektorban nyújtott teljesítményének hála megelőzte Buttont, 1:32.553-ra javította az etalont. Patrick Friesacher pedig a Minardi közvetlen ellenfelét, Karthikeyan Jordanjét utasította maga mögé.
Vitantonio Liuzzi a pálya utolsó sikánjában megcsúszva 0.452 másodperces előnyt vesztett el, s bár így is alig 0.089 másodperccel volt lassabb Coulthardnál, a szoros mezőnyben ez csak a harmadik helyre, Button mögé juttatta.
Christijan Albers Friesacherrel ellentétben nem tudta legyőzni Karthikeyant, majd Tiago Monteiro rontotta el a Minardi örömét, amikor Sato mögé, az 5. helyre hozta be a Jordant.
Giancarlo Fisichella, aki monacói eredménye miatt volt kénytelen ilyen korán pályára lépni a Renault-val, véget vetett a Red Bull uralmának, s 1:31.566-tal megszerezte az ideiglenes pole pozíciót. A második ötöst záró Jacques Villeneuve viszont csak az 5. helyre került.
Jarno Trulli mindhárom szektorban rávert Fisichellára, 1:30.700-ra szorítva le a lécet a Toyotával. Felipe Massa egy elfékezés dacára is alaposan megelőzte Villeneuve-öt, Coulthardot pedig a 3.-ról a 4. helyre szorította vissza.
Ezután sorra került a két Ferrari is. Rubens Barrichellónak az első kanyarban ellenkormányoznia kellett, és hiába volt viszonylag gyors a középső szektorban, Trullihoz képest fél másodperces hátránnyal ért körbe. Michael Schumacher a pálya elején lényegesen jobban ment csapattársánál, utána viszont vesztett hozzá képest, és még Fisichellát sem tudta megelőzni.
Öccse, Ralf már leszorította a Renault-t a képzeletbeli dobogóról, bár saját toyotás csapattársánál 0.692 másodperccel lassabb volt.
Az utolsó ötöst megnyitó Juan-Pablo Montoya, akiről a hétvégén eddig úgy tűnt, ráérzett a McLaren MP4-20 ritmusára, meglepetésre nem tudta letaszítani Trullit az élről. Nem sikerült ez Fernando Alonsónak sem, a világbajnokság éllovasa Barrichellót megelőzve 3. lett.
Az edzésmenő Mark Webber azonban azzal örvendeztette meg a Williamst, hogy sötét lóként is maga mögé utasította a Toyotákat és a Renault-kat, 1:30.368-cal elhódítva az első helyet. Nick Heidfeld még erre is rátett egy lapáttal, néhány másodpercig kékre festve az első rajtsort.
A célegyenes végi kanyarban kisodródó Kimi Räikkönen ugyan kipöckölte Webbert az első sorból, Heidfeldet viszont már nem tudta megfosztani pályafutása első pole pozíciójától.
|
|
Időmérő edzés |
7. - Európa GP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Nürburgring, Németország |
|
|
|
Időpont: |
2005. május 28., szombat, 13:00-14:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5148 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 30-31 fok, aszfalt: 47-50 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
M. Schumacher (Ferrari) |
1:28.351 |
|
|
|
|
|
Körrekord: |
T. Sato (BAR), 2004. |
1:27.691 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
Köridő |
Km/ó |
Eltér |
Előző |
Sor |
|
|
|
|
1. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW.WilliamsF1 |
M |
1:30.081 |
205.735 |
|
|
19. |
|
2. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
1:30.197 |
205.470 |
0.116 |
0.116 |
20. |
|
3. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
1:30.368 |
205.081 |
0.287 |
0.171 |
18. |
|
4. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
1:30.700 |
204.331 |
0.619 |
0.332 |
11. |
|
5. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
1:30.890 |
203.904 |
0.809 |
0.190 |
16. |
|
6. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
1:31.056 |
203.532 |
0.975 |
0.166 |
17. |
|
7. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
1:31.249 |
203.101 |
1.168 |
0.193 |
13. |
|
8. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
1:31.392 |
202.784 |
1.311 |
0.143 |
15. |
|
9. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
1:31.566 |
202.398 |
1.485 |
0.174 |
9. |
|
10. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
1:31.585 |
202.356 |
1.504 |
0.019 |
14. |
|
11. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
1:32.205 |
200.996 |
2.124 |
0.620 |
12. |
|
12. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
1:32.553 |
200.240 |
2.472 |
0.348 |
4. |
|
13. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
1:32.594 |
200.151 |
2.513 |
0.041 |
2. |
|
14. |
|
Vitantonio Liuzzi |
ITA |
Red Bull-Cosworth |
M |
1:32.642 |
200.047 |
2.561 |
0.048 |
6. |
|
15. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
1:32.891 |
199.511 |
2.810 |
0.249 |
10. |
|
16. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
1:32.926 |
199.436 |
2.845 |
0.035 |
1. |
|
17. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
1:35.047 |
194.986 |
4.966 |
2.121 |
8. |
|
18. |
|
Patrick Friesacher |
AUT |
Minardi-Cosworth |
B |
1:35.954 |
193.143 |
5.873 |
0.907 |
5. |
|
19. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
1:36.192 |
192.665 |
6.111 |
0.238 |
3. |
|
20. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
1:36.239 |
192.571 |
6.158 |
0.047 |
7. |
|
|
|
|
|
A köridők eloszlása (Tolerancia: 0.0226 mp.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1:30.081 |
- (6.158) - |
1:36.239 |
| |
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
|
|
|