Alonso nyerte a drámai Európa GP-t
2007.07.05. 15:09
Kimi Räikkönen az utolsó körben kiesett egy felrobbanó gumi miatt, drámai módon adva át a győzelmet Fernando Alonsónak, aki így tovább növelte az előnyét a világbajnoki pontversenyben. Nick Heidfeld ismét felállhatott a dobogó második fokára, a harmadik helyre pedig Rubens Barrichello hozta be a Ferrarit.
Drámai végjátékot követően Fernando Alonso diadalát hozta az Európa Nagydíj. A Renault spanyol pilótája az utolsó körben örökölte meg a vezető pozíciót a Michelin abroncsai által cserbenhagyott, és óriási kockázatot vállaló Kimi Räikkönen McLarenjétől.
Nürburgringi sikerével, mely a negyedik 2005 folyamán, Alonso újabb lapáttal tett rá tetemes előnyére a világbajnoki pontversenyben. A dobogóra rajta kívül az egyaránt három kiállásos taktikát választó Nick Heidfeld és Rubens Barrichello állhatott fel, a Ferrari pedig tíz pontjával legjobb idei teljesítményével rukkolt elő.
Az események még a felvezető kör előtt elkezdődtek: Jarno Trulli szerelői nem tudták idejében elhagyni a rajtrácsot, amiért később áthajtásos büntetésben részesítették a Toyota olasz pilótáját. Honfitársa, Giancarlo Fisichella pedig műszaki hiba miatt közvetlenül a rajt előtt emelte fel a kezét, jelezve: lefullasztotta Renault-ját. Az R25-ös végül a boxutcából vette üldözőbe a mezőnyt.
A piros lámpák kialvására második helyről induló Räikkönen reagált a leggyorsabban: sikerült megelőznie a pole pozíciós Heidfeld Williamsét. A mögöttük levők azonban nem úszták meg baleset nélkül: előbb Mark Webber és Juan-Pablo Montoya próbálta ugyanazon az íven bevenni az első kanyart, majd Ralf Schumacher trafálta el enyhén Alonso autójának hátulját.
Az előbbi incidensért az ausztrál vállalta a felelősséget, a Williams pilótája ráadásul a verseny feladására is kényszerült. Montoya jelentősen visszaesve ugyan, de folytatni tudta a körözést, csakúgy, mint a két kitérni kényszerülő Ferrari. Ralf Schumachernek azonban a boxba kellett hajtania, hogy szerelői pótolják leszakadó első vezetőszárnyát. Így járt a vétlenül az események sodrába kerülő Takuma Sato is.
A csetepatén David Coulthard nyerte a legtöbbet: a Red Bull 12. rajtkockából startoló veteránja a negyedik helyen találta magát Räikkönen, Heidfeld és Trulli mögött. Mögé Alonso, Felipe Massa és csapattársa, Vitantonio Liuzzi sorakozott fel. A kilencedik helyért rögtön ádáz csata bontakozott ki Jenson Button, valamint a kezdeti pofozkodás miatt hátracsúszó Barrichello és Montoya között.
A brazil a 6. kör elején indította meg támadását, ami jó pár kanyaron keresztül tartott, Montoya pedig a 11-es kanyarban autózta körbe a BAR pilótáját. Barrichello nem sokkal később a szívósan védekező Liuzzit is megelőzte. A valószínűleg fényesebb visszatérésről álmodó Button mellett a 11 körben Michael Schumacher száguldott el, és ugyanebben a fordulóban az első tankolások is kezdetüket vették.
Az egyaránt három kiállást tervező Barrichello állt ki először, majd Heidfeld látogatta meg szerelőit. A két szervízeléssel számolók közül Räikkönen volt az első fecske a 18. körben, a sort pedig Jacques Villeneuve zárta a 24-ikben. A tankolási hullám helycseréket is hozott: Michael Schumacher Montoyát, Liuzzit és Trullit is megelőzte remek kiállásának köszönhetően. David Coulthard ellenben pórul járt: átlépte a sebességhatárt a boxutcában, áthajtásos büntetést érdemelve ki a versenybíráktól.
A legnagyobb tempót a könnyű autóban ülő Barrichello diktálta a verseny ezen szakaszában. A Ferrari brazilja a Coulthard és Trulli büntetésének köszönhetően harmadik helyre kerülő Alonsót vette üldözőbe, míg a monacói ezüstérmes Heidfeld Räikkönen nyomában lihegett két-három másodperces távolságban. A 29. körben meg is előzte a pályát elhagyó finnt, akit valószínűleg már ekkor is rohamosan fogyó abroncsai tréfáltak meg. Annál is inkább, mert rövidesen Villeneuve lekörözése közben is kicsúszott.
A 35. körben az egyik hazai versenyző, Ralf Schumacher vesztette el uralmát Toyotája fölött (ami egyben a futam végét is elhozta számára), de Christijan Albers is bosszankodhatott: a kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt őt is áthajtásos büntetéssel sújtották. A versenybírók láthatóan árgus szemekkel figyelték a lekörözött versenyzőket, hiszen később Tiago Monteirónak is a holland sorsára jutott.
A tankolások második köre során a Massa mögé beragadó Montoya és Schumacher csatája hozott izgalmas pillanatokat: a kolumbiai az első kanyar külső ívén támadta a címvédőt, aki visszaverte a kísérletet. Hogy öröme még teljesebb legyen, szervízelése folytán - Montoyával és Trullival egyetemben - Massát is megelőzte.
Fisichella eközben szépen kapaszkodott fel a kezdeti nehézségek után: mire az 50. körben lezárta a második boxkiállások sorát, a hetedik helyen autózott Räikkönen, Alonso, Heidfeld, Barrichello, Coulthard és Schumacher mögött. Ekkorra az is világossá vált, hogy több michelines csapat is alaposan elkoptatta gumiját a 41-46 fok körüli pályán, míg a Ferrari Bridgestone abroncsai láthatóan kevésbé voltak megviselt állapotban.
Különösen az élen álló, és így talán a legnagyobb terhelésnek kitett Räikkönen jobb első abroncsa látszott elhasználtnak, vad vibrációt okozva a finn McLarenjén. Felipe Massa sem érezhette magát jobban: bal első kerekének egy leszakadó, csapkodó nyúlványa még a Sauber első terelőszárnyából is letört egy darabot. Rajtuk kívül Liuzzi és Alonso is elhagyta a pályát több-kevesebb időre.
Mivel a wokingi csapat és Räikkönen úgy döntött, a győzelem érdekében inkább kockázatot vállal, mintsem lecseréli a katasztrofálisan elkopó abroncsot, kiviláglott az új, a kerékcserét tiltó szabályok egy veszélyes aspektusa. Az utolsó kör kezdetén ráadásul igazolódott is a félelem: a finn jobb első kereke leszakadt, az irányíthatatlanná váló MP4-20 pedig az első kanyar melletti bukótérben kötött ki - a gumit rögzítő biztonsági láncnak köszönhetően szerencsére sérülés nélkül.
A drámai pillanatok azonban nem zavarták meg a Räikkönent nyomás alatt tartó, folyamatosan felzárkózó Alonsót a babérokat learatásában. A sors iróniájaként ráadásul épp a spanyol nyert a finn balszerencséjén, aki egy hete szintúgy a gumikopás miatt kényszerült visszavenni tempójából a Monacói Nagydíjon. Az újabb tíz pontot bezsebelő Renault-ász mögött az alternatív stratégiát választó Heidfeld ismételte meg Monte Carló-i eredményét, míg Barrichello idei második dobogós helyezésével ajándékozta meg a Ferrarit.
A marenellóiak ráadásul Michael Schumacher révén is gazdagodtak négy ponttal. A meglepően gyors Coulthard negyedik lett, de összejött a pontszerzés a fordulatos, viszontagságos másfél órát teljesítő Fisichella, Montoya, Trulli triónak is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Nürburgring, Németország |
|
|
|
Időpont: |
2005. május 29., vasárnap, 14:00-16:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5148 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 24-25 fok, aszfalt: 41-46 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
M. Schumacher (Ferrari) |
1ó32:35.101 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
|
|
|
1. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
|
1ó31:46.648 |
|
|
59 |
|
2. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
16.567 |
|
|
59 |
|
3. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
18.549 |
|
|
59 |
|
4. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
31.588 |
|
|
59 |
|
5. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
+ |
50.455 |
|
|
59 |
|
6. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
+ |
51.932 |
|
|
59 |
|
7. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
58.173 |
|
|
59 |
|
8. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
+ |
1:11.091 |
|
|
59 |
|
9. |
|
Vitantonio Liuzzi |
ITA |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
1:11.529 |
|
|
59 |
|
10. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
+ |
1:35.786 |
|
|
59 |
|
11. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
1 kör |
|
gumi |
58 |
|
12. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
+ |
1 kör |
|
|
58 |
|
13. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
1 kör |
|
|
58 |
|
14. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
1 kör |
|
|
58 |
|
15. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
58 |
|
16. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
58 |
|
17. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
2 kör |
|
|
57 |
|
18. |
|
Patrick Friesacher |
AUT |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
3 kör |
|
|
56 |
|
|
|
|
19. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
+ |
26 kör |
|
kicsúszás |
33 |
|
20. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
59 kör |
|
ütközés |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
F. Alonso (Renault) |
1:30.711 |
|
|
44 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
|
|
|