2005 archív : Räikkönen nyerte a montreali túlélőshow-t |
Räikkönen nyerte a montreali túlélőshow-t
2007.07.05. 15:16
Kimi Räikkönen nyerte a túlélőshow-ra emlékeztető Kanadai Nagydíjat, amit váratlan kicsúszások, műszaki hibák, egy Safety Car-os időszak, valamint Juan-Pablo Montoya kizárása tettek felejthetetlenné. A második helyen a pocsékul rajtoló Michael Schumacher végzett, a harmadik Rubens Barrichello lett.
Kimi Räikkönen győzelmével zárult a túlélőshow-ra emlékeztető Kanadai Nagydíj. A McLaren-Mercedes finn pilótája évadbeli harmadik sikerével 22 pontra csökkentette hátrányát a világbajnoki éllovas Fernando Alonsóhoz képest, aki vezetői hiba miatt vezető helyről kényszerült kiállni. A másik McLarent vezető Juan-Pablo Montoyát kizárták a versenyből.
A rajtját elrontó, de a távot gond nélkül teljesítő Michael Schumacher a második helyre hozta a Ferrarit, csapattársa, Rubens Barrichello pedig az után szerezte meg a bronzérmet, hogy csak a mezőny végéről vághatott neki a futamnak. A kettős dobogóval a maranellóiak a tavalyi Olasz Nagydíj óta először bizonyultak a hétvége legtöbb pontot begyűjtő istállójának.
A rajtrácsra a pénteken és szombaton tapasztalt melegben sorakoztak fel a versenyautók, és bár a táv vége felé néhány esőcsepp ráijesztett a csapatokra, a száraz idő végül a kockás zászlóig kitartott a montreali Circuit Gilles Villeneuve versenypályán.
A piros lámpák kialvásakor aztán újra ízelítőt kaphattunk a Renault tavaly megszokott villámrajtjaiból. Giancarlo Fisichella a negyedik helyről az élre vágott, Alonso pedig a harmadik kockából ezüstérmes pozícióba tornázta fel magát. Áldozataik az első sorból startoló Jenson Button és Michael Schumacher voltak. A világbajnok katasztrofálisan indult: a McLaren kettőse, Montoya és Räikkönen is maga mögé utasította.
Rosszul jött ki a rajtból a másik világbajnok, a hazai pályán versenyző Jacques Villeneuve is: a kanadai pilóta Takuma Sato BAR-Hondáját próbálta megelőzni, a manővernek azonban első szárnya látta kárát. Néhány másodperccel később David Coulthard parázs csatáit láthattuk: Ralf Schumacher megelőzte a skótot, Webber viszont jó néhány körre beragadt mögé.
A Fisichella-Alonso duó eközben egyre inkább leszakította magáról a pole pozíciós Buttont, és a verseny ezen szakaszát a két Renault-pilóta közötti párharc tette emlékezetessé. A csapatrádióban hallhattuk, hogy a spanyol gyorsabbnak vélte magát, majd mondandóját rögtön egy leggyorsabb körrel nyomatékosította. Fisichella azonban felvette a kesztyűt, és tovább faragott csapattársa köridején. Flavio Briatore azonban semmilyen utasítással nem befolyásolta a versenyzői között kialakuló versengést.
Az első tankolási hullámot az alternatív, három kiállásos stratégiával kísérletező Schumacher és Button nyitotta, de rövidesen sorra kerültek a két stopot tervezők is. A szervízeléseket izgalmassá tette, hogy a világbajnokság jelenlegi két legerősebb alakulata, a Renault és a McLaren egyazon körben hívta ki két-két versenyzőjét - előbb Alonso és Räikkönen állt ki a 24. körben, majd Fisichella és Montoya a 25-ikben. A csapattársánál ez idáig gyorsabb Montoya óriásit hibázott ekkor: ha nem követi el bosszantó bakiját a boxutcából kivezető kanyarban, Alonso elé kerül.
Így viszont Fisichella, Alonso, Montoya, Räikkönen, Button, Schumacher sorrend alakult ki az első hat helyen. Az elkövetkező körök drámájának felvezetéseként a jordanes Narain Karthikeyan súrolta a pályát övező falat, tönkretéve jobb hátsó felfüggesztését. A későbbi káoszhoz képest még Felipe Massa, Nick Heidfeld, Ralf Schumacher és Mark Webber hajtűkanyarbeli, látványos négyes csatája is jelentéktelen momentummá vált.
A Fisichellát üldöző Alonso idegei a rádió tanúsága szerint ugyanis már-már a pattanásig feszültek, amikor az élen álló olasz autója hirtelen lassulni kezdett - ezúttal hidraulikai hiba képében babrált ki a szerencsétlen Fisichellával a technika ördöge. Az első helyet Alonso örökölte meg, ám Montoya pokoli tempója és Christian Klien szerencsétlenkedése miatt nem lehetett nyugta a spanyol menőnek. Mint kiderült, nem is volt: a 39. körben vezetői hiba miatt az élről adta fel a versenyt, miután az indiait lemásolva ő is a falnak vezette Renault-ját!
Az arcát tenyerébe temető Briatoréról ekkor minden szempár a McLaren első emberére, Ron Dennis-re szegeződött, hiszen a rövid úton két pilótájának győzelmi esélyétől is elbúcsúzó francia csapattól Montoya és Räikkönen ölébe hullt az első két pozíció.
A hírhedt Bajnokok Fala azonban ennek a helyzetnek is véget vetett. Miután Nick Heidfeld Williamsében megadta magát a BMW-erőforrás (miközben a sauberes Massát üldözte), a 48. körben Jenson Button rontotta el az utolsó sikánt, véget vetve a BAR-Honda pontszerzési álmainak. Az egyre közelítő Schumacher nyomása alatt hibázó angol csapattársa, Takuma Sato mellesleg épp ekkortájt tért vissza a pályára, miután a megelőző 24 kört egy műszaki probléma miatt a boxutcában csücsülve töltötte.
A Button balesete nyomán pályára hajtó Safety Cart kihasználva tíz versenyző is letudta mai utolsó tankolását (Schumachernek ez már a harmadikat jelentette). A McLarennek azonban mindkét pilótája versenyben volt még a győzelemért, ami azt jelentette, hogy a wokingiaknak választaniuk kellett: a bajnoki tabellán előkelőbb helyen álló Räikkönent vagy az éppen vezető Montoyát hívják ki először a boxba. Végül az első tankoláskor felállított sorrend mellett döntöttek, és a finn autóját töltötték újra elsőként.
Montoya szervízelésére így egy körrel később került sor, ám a kolumbiai éppen akkor akart visszatérni a pályára, amikor a biztonsági autó annak kijáratánál vezette körbe a megmaradt mezőnyt. Ennek megfelelően a boxutca végén lévő lámpa is pirosan világított, Montoya figyelmét azonban ez elkerülte, és csapata sem figyelmeztette rá. Hiába furakodott be a békésen körözgető David Coulthard elé, az újrarajt után a Sportszabályzat 149/i pontja értelmében bemutatták neki a fekete zászlót.
A kolumbiai kizárásával Kimi Räikkönen kaparintotta meg a vezető helyet, Schumacher pedig elégedetten nyugtázva, hogy ismét kiállt előle egy riválisa, ezüstérmes pozícióban találta magát. Mögé a hétvégén jobbára súlytalan Toyota alkalmazásában álló Jarno Trulli zárkózott fel.
Barrichello remekül találta fel magát a zöld zászló meglengetésekor: kihasználva Webber és Massa pofozkodását, a negyedik helyre ugrott. Ráadásul nyolc körrel a leintés előtt ezt harmadikra cserélte, hiszen Trullinak fekete füstfelhő közepette megadta magát a jobb első féktárcsája. A 65. körben (bár ez neki még csak a 41. volt) Sato is hasonlóképp járt. Így is megérte azonban visszatérnie a versenybe, hiszen legalább nem elsőként kell megkezdenie az indianapolisi kvalifikációt.
Massa és Webber ugyan a kockás zászlóig folytatta csatáját (a brazil nyert), az élen azonban már nem változott a helyzet. Schumacher nem tudott támadási közelségbe kerülni Räikkönenhez, a "Jégember" így harmadik idei elsőségét is elkönyvelte.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, Kanada |
|
|
|
Időpont: |
2005. június 12., vasárnap, 19:00-21:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
4361 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 32-33 fok, aszfalt: 41-47 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
M. Schumacher (Ferrari) |
1ó28:24.803 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
|
|
|
1. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
|
1ó32:09.290 |
|
|
70 |
|
2. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
+ |
1.137 |
|
|
70 |
|
3. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
40.483 |
|
|
70 |
|
4. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
55.139 |
|
|
70 |
|
5. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
55.779 |
|
|
70 |
|
6. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
7. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
8. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
9. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
10. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
3 kör |
|
|
67 |
|
11. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
3 kör |
|
|
67 |
|
|
|
|
12. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
+ |
8 kör |
|
fék |
62 |
|
13. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
18 kör |
|
kizárás |
52 |
|
14. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
+ |
24 kör |
|
ütközés |
46 |
|
15. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
27 kör |
|
motor |
43 |
|
16. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
+ |
30 kör |
|
fék |
40 |
|
17. |
|
Patrick Friesacher |
AUT |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
31 kör |
|
műszaki |
39 |
|
18. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
+ |
32 kör |
|
ütközés |
38 |
|
19. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
+ |
37 kör |
|
hidraulika |
33 |
|
20. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
44 kör |
|
ütközés |
26 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
K. Räikkönen (McLaren) |
1:14.384 |
|
|
23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
|
|
|