2005 archív : Trulli megszerezte a Toyota első pole-ját |
Trulli megszerezte a Toyota első pole-ját
2007.07.05. 15:19
Damoklész kardjaként függött az újabb baleset fenyegetése a Michelin fölött az USA Nagydíj szombati időmérő edzésén, Jarno Trulli csodálatos teljesítménnyel mégis elhódította a pole pozíciót annak a Toyotának, amely a hétvége folyamán két defekttel is küszködött. Mellőle Kimi Räikkönen rajtolhat.
Damoklész kardjaként függött az újabb balesete fenyegetése a Michelin fölött az USA Nagydíj szombati időmérő edzésén, Jarno Trulli csodálatos teljesítménnyel mégis elhódította a pole pozíciót - először a Toyota történetében.
Nem is jöhetett volna jobbkor ez az eredmény a Toyota számára, mint egy nappal azután, hogy defekt miatt két pilótája is összetörte az autóját, megkérdőjelezve, hogy biztonságosak-e a Michelin gumik. A csapat most végre a jó okokból került a rivaldafénybe, s Trulli olyan fölényesen uralta a terepet, hogy csak az utolsóként sorra kerülő Kimi Räikkönen tudta megszorítani. Ez Trulli harmadik pole-ja, az előző kettőt tavaly Monacóban és Spában, még a Renault-val szerezte.
A harmadik helyről holnap Jenson Button rajtolhat - már ha egyáltalán lesz rajt, a gumikkal kapcsolatos aggályok ugyanis az időmérő végére sem tűntek el. Sőt, az edzés közben érkezett a hír, hogy a Michelin újra azt tanácsolta a csapatainak: ha az FIA nem egyezik bele, hogy a szabályokkal ellentétben új gumikat szállítsanak Indianapolisba, ne induljanak el a versenyen, mert a jelenleg használt specifikáció hosszú távon nem biztonságos.
A bizonytalan helyzetben a boxstratégiák még a szokásosnál is kiszámíthatatlanabbak, hiszen hét versenyző - Trulli, valamint Giancarlo Fisichella, Rubens Barrichello, Mark Webber, Felipe Massa, Jacques Villeneuve és Ricardo Zonta - az időmérőn futották hétvégi legjobb körüket.
Mivel a tegnap defekt miatt balesetet szenvedő Ralf Schumachert Zonta váltotta, aki idén még egy nagydíjon sem indult, neki kellett elsőként kimennie a pályára. Zonta a 40 fokos aszfalton meglepően jó, 1:11.754-es körrel nyitotta meg a sort. Ezt még a Kanadában diszkvalifikált Juan-Pablo Montoya is csupán 0.074 másodperccel tudta megjavítani, miután az egyik balosnál erősen elfékezte magát a McLarennel.
Narain Karthikeyan - szintén egy elrontott féktávot követően - viszont már két másodperccel lassabb volt.
Az eddigi edzések többségén Montoya diktálta a tempót, Giancarlo Fisichella mégis 0.391 másodpercet vert rá, ideiglenesen elhódítva a pole pozíciót a Renault számára. Ezt az első két szektorban lassabb Fernando Alonso sem tudta felülmúlni, Montoyát azonban neki is sikerült maga mögé utasítania.
Patrick Friesacher a szünet után 3.204 másodperces hátránnyal rángatta körbe a nyilván nehezen vezethető Minardit. Takuma Sato viszont a pálya közepén mindenkinél gyorsabb volt, így már a 4. helyre szorította hátra Montoyát a BAR-Hondával.
A Williams a hétvége eddigi részében sem volt képes tartani a lépést a többiekkel, amit Nick Heidfeld is megerősített, hiszen egy teljes másodperces hátránnyal bőven Zonta mögé, a 6. helyre hozta be az autóját.
Jenson Button az utolsó harmadban veszített ugyan előnyéből, de így is megverte a két Renault-t, az élre állítva a BAR-t. Ehhez azonban Jarno Trullinak is volt néhány szava, s miután már a felvezető körében beállította az addigi legjobb részidőt a pálya végén, tetemes, 0.652 másodperces előnnyel elhódította az első helyet Buttontól. 1:10.625-ös körideje hétvégi rekord.
Christijan Albers 0.8 másodpercet vert minardis csapattársára, de rögtön át kellett adnia a 9. helyet jordanes ellenfelének, Tiago Monteirónak. Jacques Villeneuve a pálya végén fél másodpercet vesztett Trullihoz képest, de alig egy századdal maradt le Montoyától, így a 7. helyet szerezte meg a Sauberral.
Christian Klien Zonta mögött 9. lett, a Red Bull másik versenyzője, David Coulthard viszont besokallt az egyik balos kanyarban, amit csak többször korrigálás után sikerült bevennie, ezért meg kellett elégednie a 11. hellyel.
Mark Webber a középső szektorban megjavította a részidőt, és a 7. helyre tolta hátra Montoyát, 0.9 másodpercet verve a másik Williamsben ülő Heidfeldre. Montoyát ezután még Felipe Massa is megelőzte, Rubens Barrichello pedig a nem meggyőző Ferrarival elfoglalta az 5. helyet Sato előtt.
Michael Schumacher a pálya teljes hosszában gyorsabb volt, ezért szétválasztotta a két Renault-t, Kimi Räikkönen pedig már komoly fenyegetést jelentett Trullira is, hiszen a második mért ponton még majdnem egy tizedmásodperccel vezetett, végül azonban hasonlóan csekély különbséggel lemaradt tőle.
|
|
Időmérő edzés |
9. - USA GP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis |
|
|
|
Időpont: |
2005. június 18., szombat, 20:00-21:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
4192 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 24-25 fok, aszfalt: 40-46 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
R. Barrichello (Ferrari) |
1:10.223 |
|
|
|
|
|
Körrekord: |
R. Barrichello (Ferrari), 2004. |
1:09.454 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
Köridő |
Km/ó |
Eltér |
Előző |
Sor |
|
|
|
|
1. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
1:10.625 |
213.681 |
|
|
10. |
|
2. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
1:10.694 |
213.472 |
0.069 |
0.069 |
20. |
|
3. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
1:11.277 |
211.726 |
0.652 |
0.583 |
9. |
|
4. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
1:11.290 |
211.687 |
0.665 |
0.013 |
4. |
|
5. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
1:11.369 |
211.453 |
0.744 |
0.079 |
19. |
|
6. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
1:11.380 |
211.421 |
0.755 |
0.011 |
5. |
|
7. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
1:11.431 |
211.270 |
0.806 |
0.051 |
18. |
|
8. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
1:11.497 |
211.075 |
0.872 |
0.066 |
7. |
|
9. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
1:11.527 |
210.986 |
0.902 |
0.030 |
16. |
|
10. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
1:11.555 |
210.904 |
0.930 |
0.028 |
17. |
|
11. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
1:11.681 |
210.533 |
1.056 |
0.126 |
2. |
|
12. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
1:11.691 |
210.503 |
1.066 |
0.010 |
13. |
|
13. |
|
Ricardo Zonta |
BRA |
Toyota |
M |
1:11.754 |
210.319 |
1.129 |
0.063 |
1. |
|
14. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Cosworth |
M |
1:12.132 |
209.216 |
1.507 |
0.378 |
14. |
|
15. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW.WilliamsF1 |
M |
1:12.430 |
208.356 |
1.805 |
0.298 |
8. |
|
16. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
1:12.682 |
207.633 |
2.057 |
0.252 |
15. |
|
17. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
1:13.462 |
205.429 |
2.837 |
0.780 |
12. |
|
18. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
1:13.632 |
204.954 |
3.007 |
0.170 |
11. |
|
19. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
1:13.776 |
204.554 |
3.151 |
0.144 |
3. |
|
20. |
|
Patrick Friesacher |
AUT |
Minardi-Cosworth |
B |
1:14.494 |
202.583 |
3.869 |
0.718 |
6. |
|
|
|
|
|
A köridők eloszlása (Tolerancia: 0.0142 mp.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1:10.625 |
- (3.869) - |
1:14.494 |
| |
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
|
|
|