Az F1 öngyilkossága Indyben
2007.07.05. 15:20
Michael Schumacher és a Ferrari megszerezte idei első győzelmét, az egyik Jordan a dobogón végzett, a Minardi pedig pontokat gyűjtött Indianapolisban, mindez azonban mit sem számít, mert a Forma-1 lábon lőtte önmagát abban az Amerikában, ahol különösen nagy szüksége lett volna a jó reklámra.
A Ferrari kettős győzelmével zárult az indianapolisi USA Nagydíj, a futam azonban nem az eredmény, hanem amiatt marad emlékezetes, hogy mindössze hat autó vett részt rajta.
Michael Schumacher és Rubens Barrichello mögött a harmadik helyen a Jordan-Toyota portugál versenyzője, Tiago Monteiro végzett.
A francia Michelin gumigyár termékeit használó hét együttes, a Toyota, a McLaren, a BAR, a Renault, a Williams, a Sauber és a Red Bull autói ugyan a szombati kvalifikáció eredményének megfelelően felálltak a rajtrácsra, a felvezető kör befejeztével a boxutcába hajtottak.
A Michelin a pénteki szabadedzéseken, a Toyota autóin bekövetkező defektek után lefojtatott vizsgálat tükrében nem tudta garantálni, hogy abroncsai kibírják az oválpálya döntött kanyarjában fellépő erőhatásokat, ezért csapatai feladták a részvételt.
Ugyan áthidaló megoldásként felmerült, hogy a döntött kanyar előtt ideiglenes sikánnal csökkentik a sebességet és a főként a bal hátsó gumikra irányuló terhelést, a kilenc csapat támogatását és a Ferrari semlegességét bíró megoldást az FIA elvetette.
A futam tényleges rajtához így már csak a versenyzésre alkalmas Bridgestone gumikkal felszerelt autók, az ötödik helyről rajtoló Michael Schumacher, a magát a hetedikként kvalifikáló Rubens Barrichello, valamint az utolsó négy rajtkockát elfoglaló Jordanek és Minardik sorakoztak fel.
A közönség fújolással és kézjelekkel egyértelmű nemtetszésének adott hangot a történtek miatt, de voltak, akik vizespalackokat és sörösdobozokat hajigáltak a pályára. Mindez nem zavarta a Ferrari duóját, akik magabiztosan megtartották vezető helyüket.
Schumacher csak a két kerékcsere közötti időre vesztette el vezető helyét, mivel csapattársánál két körrel többre elég benzint tankolt első kiállása alkalmával. Mikor második szervízelésüket is végrehajtották a marenellóiak, Barrichello éppen akkor tért vissza a pályára, amikor Schumacher a boxkijáratnál volt.
Az egyetlen említésre méltó esemény ekkor történt: bár a világbajnok nagyot fékezve próbálta elkerülni az ütközést, a brazil túlságosan gyorsan próbálta bevenni az első kanyart, így végül kiegyenesítette a pályát. Ugyan néhány kör alatt ledolgozta hátrányát, a hajrára ismét jelentékennyé vált a kettejük közötti különbség.
A harmadik és a negyedik helyet a Jordan pilótái, Tiago Monteiro és Narain Karthikeyan, az ötödiket és a hatodikat a minardis Christijan Albers és Patrick Friesacher szerezték meg. Az eredményhirdetésen csak a Jordan portugál versenyzője tűnt boldognak, pezsgőjéből is csak ő locsolt.
Bár a közönség végül szép számmal kitartott a lelátókon, és a leintés után sem csak fújolást lehetett hallani, a gyászos hangulatú futam beláthatatlan következménnyel járhat a Forma-1 és az utóbbi időben gyakran hangoztatott fontosságú Egyesült Államok közös jövőjére.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis |
|
|
|
Időpont: |
2005. június 19., vasárnap, 20:00-22:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
4192 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 26-27 fok, aszfalt: 29-44 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
M. Schumacher (Ferrari) |
1ó40:29.914 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
|
|
|
1. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
|
1ó29:43.181 |
|
|
73 |
|
2. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
1.522 |
|
|
73 |
|
3. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
72 |
|
4. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
72 |
|
5. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
2 kör |
|
|
71 |
|
6. |
|
Patrick Friesacher |
AUT |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
2 kör |
|
|
71 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
M. Schumacher (Ferrari) |
1:11.497 |
|
|
48 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
|
|
|