2005 archív : Alonso megnyerte a Renault hazai versenyét |
Alonso megnyerte a Renault hazai versenyét
2007.08.12. 12:09
Fernando Alonso 22 éves kihagyás után megszerezte a győzelmet a Renault-nak Franciaországban, s ezzel újra átvette a kezdeményezést a világbajnoki címért folytatott küzdelemben is. Vetélytársa, Kimi Räikkönen a 13. helyről rajtolva nem tudott az első hely közelébe kerülni, Michael Schumachert viszont megelőzte.
Fernando Alonso idei ötödik győzelmét aratta a Magny-Coursban rendezett Francia Nagydíjon, mely egyben a Renault első hazai sikere volt Alain Prost 22 évvel ezelőtti diadala óta.
A spanyol pilóta ezzel 24 pontra növelte előnyét a bajnoki tabella második helyezettje, Kimi Räikkönen előtt, aki annak ellenére a végzett a második helyen, hogy csak a 13. rajtkockából indulhatott pénteki motorcseréje miatt.
A remekül taktikázó McLaren finn pilótája mögött Michael Schumacher ért célba. A Ferrari világbajnoka volt az utolsó pilóta, aki nem körhátrányban fejezte be a futamot, a negyedik pozíciót megszerző Jenson Button pedig begyűjtötte a BAR-Honda első 2005-ös pontjait.
A verseny rajtjára igazi kánikulában került sor: a pálya 50 fokos volt, amikor a húsz autó felsorakozott a rajtrácsra. A start maga igen tisztára sikerült, a pilóták egyetlen koccanás nélkül túljutottak a pályát nyitó gyors kanyarkombináción.
Az élen álló hármas: Alonso, a toyotás Jarno Trulli és Schumacher között a sorrend is változatlan maradt, Rubens Barrichellónak azonban sikerült maga mögé utasítania a Takuma Sato negyedik helyről induló BAR-Hondáját. A másik brackley-i kocsit vezető Jenson Button is kénytelen volt megadni magát Juan-Pablo Montoya McLarenjének.
A kolumbiai csapattársa, a büntetésből hátrasorolt Räikkönen nem sokat teketóriázott, rögtön hozzálátott felzárkózó hadműveletéhez. A rajtnál Mark Webbert, az első körben Ralf Schumachert, a másodikban a sauberes Jacques Villeneuve-öt előzte meg, a tizedik helyet foglalva el Felipe Massa mögött.
Christian Klien (Red Bull) személyében az első kiesőre sem sokat kellett várni, az osztrák a benzinpumpa hibája miatt adta fel a küzdelmet. Az élmezőny alakulását eközben Jarno Trulli sebessége határozta meg. Az olasz ugyanis következetesen lassabb köröket futott, mint a mögötte autózók, s miközben Alonso körönként egy-másfél másodperccel növelte előnyét, Schumacher és a többiek tétlenségre kárhoztatva autóztak a Toyota mögött.
Nem csoda, hogy az első boxkiállása után Alonso vezető helyre tudott visszajönni. A Ferrari helyzetfelismerését dicséri, hogy Schumachert is Trulli elé hozták vissza, hiszen kevesebb üzemanyagot kapott, mint az olasz. Giancarlo Fisichella balszerencsés módon vesztett pozíciót Buttonnal szemben, hiszen a Renault-nak problémái voltak az üzemanyagtöltővel.
A tankolás izgalmas pillanatokat is hozott, hiszen a 20. körben kiálló David Coulthard majdnem Nick Heidfeld Williamsének ütközött, miközben visszatért a pályára. Az alternatív taktikát alkalazó McLarenek nem álltak ki a többiekkel egy ütemben, Montoya csak a 25. körben vett fel először benzint, ám a pályára való visszajövetele során ő is csak hajszállal kerülte el Schumacher Ferrariját.
Rubens Barrichello néhány körrel azelőtt rosszabbul járt: az egyik Minardi lekörözése során Takuma Sato megelőzte a brazilt. A japán így üldözőbe vehette a lassúcska Trullit, ám ő nem tudta megállni, hogy ne kísérelje meg a támadást. Vesztére: az Adelaide-ben bemutatott, balul sikerült kamikaze-manőver miatt Barrichello, Button és Fisichella is elé került.
Räikkönen a 28. körben tankolt, és mivel sikerült visszatérnie csapattársa elé, üldözőbe vehette összetettbeli vetélytársát, Alonsót. Időközben Felipe Massa is feladta a versenyt egy hidraulikai hiba miatt.
A középmezőnyben senyvedő Williamsek sem úszták meg gond nélkül. A grove-i csapat valószínűleg elmérte a hasmagasságot, mivel Webber autója súrolta az aszfaltot. A kasztni annyira túlmelegedett, hogy a pilótafülkébe öntött vízzel kellett hűteni, az ausztrál csípőjén pedig égési sérülések keletkeztek. Heidfeldnek valószínűleg a felfüggesztéssel akadt gondja, és mivel kerékcserére is kényszerült, összesen hatszor látogatta meg a boxutcát,
A Minardik időközben azzal hívták fel magukra a figyelmet, hogy előbb Patrick Friesacher, majd Christijan Albers szenvedett bal hátsó defektet. Folytatódott a bronzérmes pozícióban autózó Montoya idei pechsorozata is, hiszen a 40. körben meghibásodott a hidraulikája. Először a kormányszervója ment el, majd a sebességváltója is megadta magát, a 47. körben ezért autója leparkolására kényszerült. A harmadik hely Schumacher ölébe hullott.
Satót sem kerülte el a baj. A japán megcsúszott egy olajfolton, amit David Coulthard használt ki. Alonso eközben magányosan rótta a köröket az élen, a másik Renault-t vezető Giancarlo Fisichella pedig második boxkiállásával Buttont, Trullit és Barrichellót is maga mögé utasította. Ám az utolsó szervízelése sem ment simán: lefulladt az autója, így visszakerült honfitársa mögé.
A hajrára az is tisztázódott, ki hány kiállásos taktikát dolgozott ki a mai futamra. Az már az első hullámban világossá vált, hogy Räikkönenék csak kettővel számolnak, végül azonban a Toyoták és Jacques Villeneuve Sauberje is csak kétszer látogatott a boxutcába a többség három tankolásával szemben.
A finn tehetség számára azonban még a kiváló taktika is kevés volt a motorcseréért kapott büntetés ledolgozásához: amikor Alonso az 58. körben harmadik kiállását is letudta, kényelmes, 15 másodperces előnyben volt a McLarenhez képest. A spanyol ezt meg is tudta tartani, így idén ötödször intették őt le elsőként a kockás zászlóval.
A második-harmadik helyen egymástól tisztes távolságra Räikkönen és Schumacher futott be, Button pedig már körhátrányban fejezte be a viadalt a negyedik helyen. Mivel a dobógosok sorrendje megegyezett az összetettbeli állással, a tabella Magny-Cours után nem sokat változott, csak a versenyzők közötti különbségek nőttek meg két-két ponttal.
Az élmezőnyből kissé kilógó Trulli Fisichella lefulladásának köszönhetően ötödik lett. A kettes számú Renault mögött azonban nem Barrichello végzett, hiszen a Ferrari háromszor tankoló brazilját a két-két kiállást beiktató Ralf Schumacher és Villeneuve is megelőzte. Coulthard és Sato mögött a mélyponton lévő Williams és Jordan autói értek célba.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Magny-Cours, Franciaország |
|
|
|
Időpont: |
2005. július 3., vasárnap, 14:00-16:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
4411 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 30-32 fok, aszfalt: 50-54 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
M. Schumacher (Ferrari) |
1ó30:18.133 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
|
|
|
1. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
|
1ó31:22.233 |
|
|
70 |
|
2. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
11.805 |
|
|
70 |
|
3. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
+ |
1:21.914 |
|
|
70 |
|
4. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
5. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
6. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
7. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
8. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
9. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
10. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
11. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
12. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
2 kör |
|
|
68 |
|
13. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
3 kör |
|
|
67 |
|
14. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
4 kör |
|
|
66 |
|
15. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
4 kör |
|
|
66 |
|
|
|
|
16. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
23 kör |
|
hidraulika |
47 |
|
17. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
32 kör |
|
defekt |
38 |
|
18. |
|
Patrick Friesacher |
AUT |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
37 kör |
|
defekt |
33 |
|
19. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
41 kör |
|
hidraulika |
29 |
|
20. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
69 kör |
|
benzinpumpa |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
K. Räikkönen (McLaren) |
1:16.423 |
|
|
25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
|
|
|