2005 archív : Montoya megszerezte első McLaren-es győzelmét |
Montoya megszerezte első McLaren-es győzelmét
2007.08.12. 12:17
Juan-Pablo Montoya megszerezte első McLaren-es győzelmét a csapat hazai pályáján, Silverstone-ban, a világbajnokság szempontjából mégis ismét Fernando Alonso járt jól, akinek sikerült maga mögé utasítania a motorcseréje miatt a középmezőnyből rajtoló Kimi Räikkönent. Ő a harmadik helyet szerezte meg.
Megszerezte első McLaren-es győzelmét Juan-Pablo Montoya a silverstone-i Brit Nagydíjon. A kolumbiai pilóta szoros versenyben a Renault világbajnoki éllovasát, Fernando Alonsót utasította maga mögé.
A harmadik helyen Montoya csapattársa, az összetettbeli második Kimi Räikkönen végzett. A finn sorozatban másodszor léphetett a dobogóra úgy, hogy motorcsere miatt tíz hellyel hátrasorolták a rajtrácson, de a pódiumhoz a Renault-s Giancarlo Fisichella hibájára is szüksége volt.
A hétvége eddigi részét uraló borongós idő után a futamra kellemes melegben és napsütésben került sor, a pálya hőmérséklete 45 fok körül alakult. A rajt előtt a csapatok és a közönség egy perces néma tisztelgéssel emlékezett a csütörtöki, londoni terrortámadások áldozataira.
Takuma Sato BAR-Hondája nem tudott felállni a rajtrácsra, Montoya ellenben nem sokat teketóriázott, rögtön a startnál az élre állt. A piros lámpák kialvása után rögtön lehagyta a második helyről induló Jenson Button BAR-Hondáját, majd a Copse kanyarban célba vette Alonsót is.
A spanyol a rádiójában váltóhibára panaszkodott, ez az azonban lényegtelen: Montoya szép manőverrel megelőzte őt, miután jó néhány kanyar során fej-fej mellett haladtak. A toyotás Jarno Trulli nem tudta megtartani negyedik helyét, az olaszt Rubens Barrichello (Ferrari) és Fisichella is lerajtolta.
A 12. kockába száműzött Räikkönen megkezdte az átgázolást a mezőnyön: Mark Webber, Jacques Villeneuve és Ralf Schumacher mellett elszáguldott, Michael Schumacher Ferrarija azonban megállj-t parancsolt neki. A páros ráadásul ismét beragadt az élmezőnynél stabilan egy-másfél másodperccel lassabb Trulli mögé, és a második körben a Sato miatt beküldött Safety Car utáni újraindulást sem tudták kihasználni a Toyota megkerülésére.
Az élen eközben egy másodperc körül stabilizálódott a Montoya és Alonso közötti különbség, míg a mezőny hátsó részében Christian Klien (Red Bull) támadta Webber Williams-ét. A fiatal osztrák azonban hibázott, így a másik BMW-t vezető Nick Heidfeld őt előzte meg. A 11. körben került sor az egész futam egyetlen kiesésére is: a Jordant vezető Narain Karthikeyan műszaki okok miatt állt ki.
Klien révén ekkor vette kezdetét a tankolások első hulláma is. A 17. körben kiállt Barrichello, s mint kiderült, ő a többiektől eltérően nem két-, hanem három kiállásos taktikával vágott neki a délutánnak.
A tankolások gond nélkül lezajlottak, egyedül a sauberes Jacques Villeneuve találta el egy kicsit üzemanyagtöltő szerelőjét. A kanadai a késlekedés miatt majdnem eltrafálta a boxutcában David Coulthard Red Bull-ját, nem sokkal később viszont a pályán látványosan megelőzte a skót veteránt. Példáját Klien is követte.
Az élen álló Montoya a 21. körben, a mögötte autózó Alonso egy körrel később látogatta meg csapatát. A spanyol több benzint vett magához, és a két McLaren-Mercedes között kapcsolódott be újra a versenybe. Nehéz Renault-ját a kiállásához közeledő Räikkönen szép mozdulattal előzte meg.
A legtovább Fisichella és a finn húzta a tankolást, mindketten sikerrel. A Renault olasz pilótája ugyanis a hazai pályán versenyző Button elé került, elfoglalva a bronzérmes pozíciót, míg a repülő finn végre megszabadulhatott az őt feltartó Trullitól és Schumachertől, az ötödik helyen folytatva a versenyt. A Toyotát a címvédő is megelőzte.
A második etapban csak Heidfeld, Villeneuve és Klien autózott lőtávolságra egymástól, az osztrák a folyamatos lekörözések miatt azonban nem tudta megtámadni rutinos riválisát. Räikkönen rohamléptekkel dolgozta le Buttonnal szembeni hátrányát, s a 40. körre egy másodpercre közelítette az angolt. Helycserére itt sem került sor, mivel a BAR a 43. körben tankolni hívta versenyzőjét.
A finn kinn maradt két gyors körre, s ez elég is volt ahhoz, hogy átvegye Buttontól a negyedik helyet. Montoya a 44. körben tudta le az üzemanyag-felvételt, Alonso pedig itt, a második hullámnál akarta kihasználni az előző kiállásánál felvett többletbenzin előnyeit.
A spanyol öt gyors körrel akarta megtoldani etapját, hogy Montoya elé tudjon visszajönni, arra azonban nem számított, hogy egykori csapattársa és jóbarátja, Jarno Trulli látványosan föltartja a lekörözésénél. Alonso egy óriási fékezésre is rákényszerült a tétovázó olasz miatt, s saját elmondása szerint három másodpercet vesztegetett el ekkor.
A lényegen azonban ez nem változtat: Alonso 2.5 másodperccel Montoya mögé tért vissza tankolásából a 49. körben. Bár a kolumbiai után iramodott, egy másodpercnél jobban képtelen volt megközelíteni a McLarent, az utolsó körökben ezért inkább megelégedett az második helyért járó nyolc ponttal.
A bronzérem azonban gazdát cserélt a második boxkiállásoknál, hiszen Giancarlo Fisichella Magny-Cours után ismét lefullasztotta autóját, miután a Renault-szerelők feltankolták az R24-est. Az olasz, aki a verseny után nem tudta megmondani, mi volt a megtorpanás oka, így egy ponttal ajándékozta meg csapattársa bajnoki ellenfelét. Räikkönen köszönte szépen, és befutott a harmadik helyen, mi több, a végén a leggyorsabb kört is megfutotta.
Fisichella mögött Button megbízható versenyzéssel tartotta meg az ötödik pozíciót, majd a két Ferrari következett. Schumacher két kiállásos taktikája jobban kifizetődött, mint Barrichello három szervízelése, hiszen a bajnok másfél másodperccel hamarabb ért célba, mint brazil csapattársa, aki ráadásul eleve kedvezőbb pozícióból indult.
A nyolcadik helyért járó pontot végül Ralf Schumacher szerezte meg, miután késleltetett második kiállásával maga mögé utasította toyotás csapattársát, Trullit.
Győzelmével Montoya 26-ra növelte pontjai számát, ezzel az összetett hatodik helyére zárkózott fel. Az élen Alonso Franciaország után ismét megtoldotta előnyét két ponttal a motorhiba ellenére ismét dobogós Räikkönennel szemben, míg Michael Schumacher a tabellán elfoglalt harmadik helyét erősítette meg.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Silverstone, Nagy-Britannia |
|
|
|
Időpont: |
2005. július 10., vasárnap, 14:00-16:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5140 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 27-29 fok, aszfalt: 40-47 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
M. Schumacher (Ferrari) |
1ó24:42.700 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
|
|
|
1. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
|
1ó24:29.588 |
|
|
60 |
|
2. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
+ |
2.739 |
|
|
60 |
|
3. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
14.436 |
|
|
60 |
|
4. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
+ |
17.914 |
|
|
60 |
|
5. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
+ |
40.264 |
|
|
60 |
|
6. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
+ |
1:15.322 |
|
|
60 |
|
7. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
1:16.567 |
|
|
60 |
|
8. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
+ |
1:19.212 |
|
|
60 |
|
9. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
+ |
1:20.851 |
|
|
60 |
|
10. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
1 kör |
|
|
59 |
|
11. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
1 kör |
|
|
59 |
|
12. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
1 kör |
|
|
59 |
|
13. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
1 kör |
|
|
59 |
|
14. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
1 kör |
|
|
59 |
|
15. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
1 kör |
|
|
59 |
|
16. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
+ |
2 kör |
|
|
58 |
|
17. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
2 kör |
|
|
58 |
|
18. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
3 kör |
|
|
57 |
|
19. |
|
Patrick Friesacher |
AUT |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
4 kör |
|
|
56 |
|
|
|
|
20. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
50 kör |
|
műszaki |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
K. Räikkönen (McLaren) |
1:20.502 |
|
|
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
|
|
|