Futamelőzetes - Magyar GP
2007.08.12. 12:32
A jubileumi, 20. Magyar Nagydíjnak ad otthont a hétvégén a Hungaroring. Két éve itt aratta első győzelmét Fernando Alonso, aki legutóbbi diadalával megerősítette helyzetét az idei bajnokság toronymagas esélyeseként. A gyors, de törékeny McLarenek mellett az idén is ő lehet a Magyar GP befutója.
A jubileumi, 20. Magyar Nagydíjnak ad otthont a hétvégén a Hungaroring, amely története során először került el hagyományos, augusztus végi időpontjáról. A budapesti viadal ezúttal a Forma-1 zsúfolt nyári szezonjának tesz pontot a végére.
"A Magyar Nagydíjjal lezárul a 2005-ös világbajnokság legkíméletlenebb szakasza. Tíz héten belül ez a nyolcadik verseny, de utána két szabad hétvége, és az augusztus végéig tartó teszttilalom következik. Ezt már minden csapat megérdemelte" - mondja Mario Theissen, a BMW sportigazgatója. Igaza van: csak júliusban immár a negyedik helyszínen kell színre lépniük, s meglehet, épp ez hosszú hónap játszotta a főszerepet az idei világbajnokság alakulásában. A két éllovas ugyanis gyökeresen eltérő előjelekkel érkezik Budapestre.
A tabellát vezető Fernando Alonso számára kiválóan sikerült a hónap: 22 pontos előnyét 36-ra növelte, miután Franciaországban, Nagy-Britanniában és Németországban egyaránt szenvtelenül kihasználta a legfőbb kihívója, Kimi Räikkönen alá autót rakó McLaren-Mercedes fatális hibáit. Bár meglepő lenne, ha a Hungaroringen nem hengerelne ismét a wokingiak tempója, a lélektani előny kétségkívül a spanyolnál van. Ráadásul két éve nálunk szerezte első győzelmét, pénteken pedig a 24. születésnapját ünnepli.
A nyaralásra való felvezetésként egyébként keresve sem lehetne jobb helyet találni, mint fővárosunkat, hiszen a pilóták Budapest szépsége és varázsa, valamint a remek hangulat miatt is szeretik versenyünket. "Élvezem a magyarországi hétvégét, mert az embereket érdekli a futam, a város pedig rendkívül nyüzsgő" - mondja Jacques Villeneuve. A szerdai gálameccsen résztvevő pilóták csodálatos estével hangolódtak a mogyoródi megmérettetésre, a minardis Christijan Albers pedig remek hockenheimi szereplése után azért is kiemelten várja a Magyar Nagydíjat, mert elmondása szerint ő a paddock legnagyobb gulyásrajongója.
A Hungaroring mellesleg patinás klubhoz csatlakozik a vasárnapi futammal: mindössze tizennégy olyan versenypálya létezik a világon, amely legalább húsz Forma-1-es világbajnoki futamnak adott otthont története során. A magyar főváros mellett húzódó aszfaltcsík olyan legendás helyszíneket ér be a szép jubileummal, mint Buenos Aires, a dél-afrikai Kyalami, vagy a szintén patinás amerikai Watkins Glen.
Bár alig pár nap választ el minket a július 31-én életbe lépő összeurópai dohányreklám-tiltástól, az ügyben még mindig több a bizonytalanság, mint a fix pont. Biztosra csak azt vehetjük, hogy nyolc sikeres év után a McLaren elbúcsúzik eddigi főszponzorától, a Westtől. A futamon már az új támogató, a Johnnie Walker festésében csodálhatjuk Räikkönenék autóit. A BAR, a Jordan és a Renault cigarettás szponzorainak sorsa azonban pillanatnyilag ismeretlen: a hondás alakulat nagy tanácstalanságában három különböző festést és ruházatot is idehozott.
Az édes mostoha
A modern kori Magyar Nagydíj története 1986-tól íródik, s az elmúlt két évtizedben a Hungaroring talán az egész versenynaptár legellentmondásosabb helyszínévé nőtte ki magát. Bár szinte egy pilóta sem mulasztja el megjegyezni, mennyire nehéz itt előzni, többségük mégis szívesen versenyez itt.
"Jó móka itt versenyezni. Egy kicsit furcsa a pálya, mivel nem igazán vannak egyenesek, és állandóan kanyarodni kell. Ez általában nem jó, itt azonban valahogy mégis élvezetes és ritmusos a vezetés" - vallja Villeneuve, aki már kétszer győzött itt.
Sauberes csapattársa, Felipe Massa hozzáteszi: "Imádom ezt a helyet. Kiváló a pálya vonalvezetése, szűknek tűnik, de valójában nem az. Számos közepes és gyors kanyar van." Valóban: a Hungaroring fordulóinak többsége valójában nem lassú, sőt a 2-es kanyartól az 5-ösig, valamint a 9-estől a 12-esig tartó szakasz kifejezetten tempósnak számít. Ennek ellenére vannak - Button vagy éppen Juan-Pablo Montoya - akik nem kedvelik a pályák.
A sok kanyar alapos próbatételnek teszi ki a pilóták kondícióját, mert több olyan kanyarkombináció is van, ahol elég egy ívet elrontani, a hiba a többi fordulóra is kihat. Ráadásul "folyamatos koncentrációra van szükség, mert a pálya hihetetlenül poros az ideális íven kívül, és ezért nem szabad hibázni. Ha lecsúszol róla, olyan, mintha visszafelé mennél" - mondja a toyotás Jarno Trulli.
A folyamatos munka mellett még egy fontos tényező viseli meg a versenyzőket: az elviselhetetlen hőség, ami várhatóan az idén is megnehezíti életüket. "Két, két és fél kilót fogyunk a verseny alatt" - világít rá Jenson Button a mostoha időjárási körülmények hatására.
Persze kétségtelen, hogy a Hungaroring általában nem az évad legélvezetesebb futamait produkálja, mivel a relatíve szűk és az ideális íven kívül poros, csúszós aszfaltcsík miatt a 2003-as módosítások ellenére is nehéz rajta előzni.
"De semmi sem lehetetlen" - utal ugyanakkor Ralf Schumacher az 1-es kanyarra, s a pálya mentségére mindenképp érdemes leszögezni: a mai autókkal lényegében minden helyszínen nehéz előzni. A jó rajthely így kétségtelenül létfontosságú, ráadásul árnyalja a képet, hogy a por miatt kifejezetten nagy hátrány a rajtrács jobb oldaláról startolni, csakúgy, mint korán kezdeni az időmérőt - rossz hír Räikkönennek.
A versenyzők részéről érezhető ambivalens hozzáállás a szurkolók részéről is megnyilvánul. Bár évről évre külföldiek ezrei zarándokolnak országunkba a verseny idején, a Hungaroring közelmúltbeli FIA/AMD közvélemény-kutatásban legnépszerűtlenebb pályák közé került. S akár reprezentatív az internetes felmérés, akár nem, az F1 vezető személyiségei láthatóan komolyan veszik az eredményét.
Szomjazó motorok
"A Hungaroring Monaco után a második leglassabb pálya" - szögezi le Alonso, s állítását a vitathatatlan tények is alátámasztják. 2004-ben valóban e két helyszínen volt a legkisebb az átlagsebesség: a hercegségben 152.772, nálunk 192.798 km/óra. Hogy mire van szükség egy efféle aszfaltcsíkon?
"Jó kigyorsítási képességre a lassú kanyarok kijáratánál és az autó elejének a stabilitására. A hosszú, lassú fordulókban teljes mértékben az irányításod alatt kell tartanod az autót, mert a legkisebb alulkormányzottság is rengeteg időbe kerül. És bármily meglepő, de a motornak is óriási jelentősége van: nyomatékosnak kell lennie, és tűrnie kell a hőséget" - mondta a spanyol sztár.
A hőségre pedig számítani kell: az Országos Meteorológiai Szolgálat mindhárom napra derült időjárást és 30 fok feletti kánikulát jósol. Ez természetesen az erőforrásokra rója a legnagyobb megterhelést, a csapatok itt a lehető legnagyobb méretűre növelik légbeömlő nyílásaik méretét.
"A Hungaroringen a körnek mindössze 48 százaléka padlógázos, ez a második legalacsonyabb érték Monaco után" - mondja Mario Theissen. - "A budapesti hőmérsékleti viszonyok ugyanakkor szélsőségesen próbára teszik a motorok megbízhatóságát. Ráadásul a pálya egy völgyben fekszik, ami fokozza hőséget. A hosszú egyenesek hiánya miatt pedig csak kis mennyiségű hűtő hatású levegővel számolhatunk."
A pálya másik jellegzetessége, hogy szinte egyáltalán nem követel kompromisszumot az aerodinamikai beállítások terén. "Monacóhoz hasonlóan a Hungaroring a maximális leszorító erőt követeli meg, mivel a légellenállás itt különben sem számít" - magyarázza Willy Rampf, a Sauber technikai igazgatója. A leszorító erőért való kiélezett küzdelem tovább növelheti az Adrian Newey-nak hála a legkifimolutabb aero-csomaggal rendelkező McLarenek előnyét.
Gumigyárak: eltérő taktikák
A Hungaroring tehát nagy megterhelésnek teszi ki a technikát - miért épp az abroncsokkal tenne kivételt? A több tényező miatt is guminyúzó pályán így várhatóan ismét kulcsszerepet fog játszani a Bridgestone és a Michelin keverékeinek összevetése.
"Döntő tényező a gumik teljesítménye. A pálya nagyon poros, ami a kis tapadás miatt alulkormányzottságot okoz. A stratégiánkat nagymértékben a gumik teljesítménye fogja meghatározni, ezért kulcsfontosságú lesz az egyensúly és a jó gumiválasztás" - emeli ki Rampf az abroncsok fontos szerepét.
A Hungaroring gumiigényessége minden bizonnyal ezúttal a szokásosnál is nagyobb előnyhöz juttatja azokat a csapatokat, akik a pénteki szabadedzéseken plusz egy autóval kísérletezhetnek a gumiválasztással, köztük a McLarent és a Toyotát.
Pierre Dupasquier, a Michelin sportigazgatója elmondta: " A célegyenest leszámítva a pilóták folyamatosan kanyarodnak, gyorsítanak és lassítanak, és ezzel könyörtelen környezetet teremtenek a gumik számára. A pálya labirintusjellege és a magas hőmérséklet miatt így a keményebb keverékeket részesítjük előnyben, hogy a gumik következetessége az egész versenytávon biztosítva legyen."
Érdekes, hogy ennek ellenére a rivális Bridgestone nem a kemény abroncsok mellett teszi le a voksát. "Az aszfaltburkolat meglehetősen sima, a lassú kanyarokban pedig sok tapadásra van szükség. Ezért a skála közepes és lágy feléről választunk majd gumit" - mondta Hisao Suganuma, a japán gyár technikai igazgatója.
Michael Schumacher és a Ferrari hockenheimi szenvedését látva a Bridgestone abroncsokkal izgalmas lesz látni, ezúttal melyik cég elképzelése vezet sikerre.
Gyorsaság vs. megbízhatóság
Az elmúlt versenyek sokszor szívfájdító vagy döbbenetes jeleneteit látva sajnos nehéz az esélyekről anélkül beszélni, hogy ne vennénk figyelembe a McLaren megbízhatóságát. Az aero-hatékonyságáról ismert csapatról nyugodt szívvel csak annyit lehet előre jelezni, hogy ismét a leggyorsabb lesz.
Elvégre Ron Dennis alakulatának a kevés hátralévő verseny miatt már eleve nem lenne érdemes óvatos taktikára váltania, ráadásul a csapatvezető Németországban leszögezte: nem változik a McLaren versenyekhez való hozzáállása. Ugyanezt várhatjuk a Renault-tól is, azaz Alonso minden bizonnyal ezúttal sem töri magát a győzelemért, és kivárásra autózik majd.
Az idén szerencsére találgatni sem lehet, ki kerül ki diadalmasan e két megközelítés küzdelméből, tavaly ellenben nem sokan fogadtak volna Michael Schumacher és a Ferrari győzelme ellen. A németnek erre most vajmi kevés esélye van, legalábbis ha Jean Todt csapatvezető és Schumacher borús, már-már szégyenkező nyilatkozatait vesszük alapul.
Ironikus módon e napok egyik slágertémáját csakúgy, mint egy évvel ezelőtt, ismét Jenson Button, a BAR-Honda és a Williams szerelmi háromszöge szolgáltatja, bár az angol pályán nyújtott teljesítménye is említést érdemel. Vezérletével a brackley-i alakulat felküzdötte magát a két élcsapat mögé, bár a rengeteget hibázó Takuma Sato gyorsasága ellenére továbbra is adós a jó teljesítménnyel.
A Williams minden bizonnyal újabb kínos hétvégére számíthat, mert épp a Hungaroringen létfontosságú hűtés és aerodinamika terén szenved leginkább. A Toyota a pontszerzéssel elégedne meg, míg a Red Bullnál Christian Klien az idén minden bizonnyal utoljára kap lehetőséget, hogy megmutassa: jövőre nélkülözhetetlen a csapatnál.
Végül, de nem utolsósorban: részben magyar vonatkozású hír, hogy az évek óta a magyar Gyorsasági OB Formula kategóriájában versenyző izraeli Chanoch Nissany a pénteki szabadedzéseken lehetőséget kap a Minardi harmadik autójának vezetésére. A kiscsapat az idén először indít pénteki tesztpilótát.
|