Montoya kockáztatott és nyert
2007.08.12. 12:56
Juan-Pablo Montoya nyerte az Olasz Nagydíjat, de a McLarennek veszélyes hazárdjátékot kellett űznie az ultragyors Monzában, hogy az élen tartsa a gumiproblémákkal küszködő kolumbiait. Fernando Alonso 2. helyével erősítette meg világbajnoki esélyeit.
Juan-Pablo Montoya győzelmével ért véget az Olasz Nagydíj, melynek utolsó köreiben az Európa GP kísértett: a McLaren bal hátsó gumija szemmel látható sérülést szenvedett, a kolumbiai pilóta pedig veszélyes hazárdjátékot űzve megnyerte a futamot.
Mögötte Fernando Alonsót intették le, s mivel Kimi Räikkönen csak negyedik lett, a Renault versenyzője újabb három ponttal toldotta meg előnyét a világbajnoki pontversenyben. A spanyol 27 pontos fórral várja a hátralévő négy futamot.
A motorcsere miatt a rajtrácson tíz hellyel hátrasorolt Räikkönen ugyan sokáig jó pozícióban volt egy kiállásos stratégiájával, féltávnál azonban bal hátsó Micheline ugyanolyan sérülést szenvedett, mint később Montoyáé, s emiatt extra kiállást kellett beiktatnia.
Balszerencse-sorozata azonban még ezzel sem ért véget, hiszen a harmadik helyen célba érő Giancarlo Fisichellát üldözve meg is pördült egyszer. A Renault olasz pilótája így ausztráliai győzelme után először ismét felállhatott a dobogóra.
A tifosi előtt versenyző Ferrari pilótáit csak a középmezőnyben intették le, a Toyota viszont mindkét autóját pontszerző helyen jutatta célba. Az ígéretes rajtpozíciót kiharcoló BAR-Hondák közül csak Jenson Buttonnak sikerült elcsípnie egy pontot.
A start a monzai hagyományokhoz képest simának volt mondható: az élmezőny gond nélkül jutott át a szűk Rettafilo sikánon. Montoyának sikerült megvédenie vezető pozícióját Alonsótól, Räikkönen azonban egy helyet sem javított. Bár David Coulthardot megelőzte, Jacques Villeneuve remekül kapta el a rajtot, és a finn elé vágott.
A toyotás Jarno Trulli Takuma Satót előzte meg, a megtorpanó BAR-Honda mögött pedig Michael Schumachernek is lassítania kellett, amit Rubens Barrichello használt ki. Néhány pozícióval hátrébb Mark Webber hajtott az őt épp a napokban "huliganizmussal" vádoló Coulthard Red Bulljának hátuljába.
Mindkettejük autója megsérült, és a hasonló incidensben résztvevő Narain Karthikeyan, Christijan Albers párossal együtt a boxba hajtottak. Az első körben Sato és Barrichello megelőzte Trullit, Schumachernek ugyanakkor ez csak egy sikán átvágásával sikerült. A világbajnok a büntetés elkerülése érdekében visszaengedte maga elé az olaszt.
Miután lenyugodtak a kedélyek, Montoya és Alonso között két és fél másodperc körül stabilizálódott a különbség. Az első tankolási hullámot a 13. és 14. körben a két Ferrari-pilóta nyitotta meg, a BAR-Hondák három körrel később követték a maranellóiakat. Sato üzemanyagtöltőjével azonban gondok voltak, így egy körrel később kénytelen volt újra kiállni, és ez tönkretette a japán versenyét.
A tankolást sokáig elhúzó csapatok azonban jól jártak: a Toyoták közül Trulli Buttont, Ralf Shumacher pedig a Ferrarikat előzte meg. Fisichella egészen a harmadik, a Williams-ben Nick Heidfeldet helyettesítő Antonio Pizzonia a tizedik pozícióba jött fel.
Alonso és Montoya egy kör különbséggel vett fel üzemanyagot, a spanyol ráadásul éppen az egyre könnyebb autóval haladó Räikkönen elé tért vissza a pályára, igazi kerék kerék elleni csatára kényszerítve világbajnoki riválisát.
A szemmel láthatóan gyorsabb finn a 21. kör elején túl későn fékezett, keresztülhajtva a Rettafilo-sikán bukóterén, de Alonso is hasonlóképp tett. Mivel az esetből Räikkönen profitált, a büntetés elkerülése végett visszaengedte a spanyolt, de lendületét megőrizve a Roggiában kívülről végleg megkerülte a Renault-t.
Räikkönen a 25. körben állt ki, megerősítve ezzel a gyanút, hogy egy kiállásos taktikája ellenére iskolázta le az időmérőn az egész mezőnyt, csapattársát is beleértve. A negyedik helyre tért vissza úgy, hogy mindenkinek volt még egy tankolása, kedvező kilátásait azonban csakhamar lelohasztotta bal hátsó abroncsa.
A Michelinnek a bal oldali szélső és középső vájat közötti része leszakadt, a finn pedig a 28. körben kénytelen volt lecseréltetni a kereket. S bár ezzel a 12. helyre csúszott vissza, gyorsasága felől továbbra sem volt kétség: 370 km/órás sebességével még a hivatalos sebességrekordot is megdöntötte.
Időközben megelőzte Villeneuve-öt és Felipe Massát is, igaz a kanadainak kék zászlót mutattak fela pályabírók, s bár tudta, hogy tévednek, engedelmeskedett a jelzésnek. Ezután pedig már el is kezdődött a tankolások második hulláma. Ismét Button és a Ferrarik álltak ki először, Barrichellónak pedig sikerült megelőznie az angolt.
A 42. körben azonban a Bridgestone abronccsal hajtó brazilnak is le kellett cseréltetnie bal hátsó kerekét. Ugyanekkor borzolta a kedélyeket Webber és Sato bizarr csatája: a két pilóta egymás mellett hajtott ki a boxutcából, de a japán végül kénytelen volt helyet adni az erőszakos ausztrálnak.
A későn kiállók ezúttal is jól jártak. Trulli megtartotta ötödik helyét, mögé pedig megérkezett csapattársa, Ralf Schumacher, akinek versenye ezúttal is azzal telt, hogy ledolgozza halovány kvalifikációjából eredő hátrányát. Pizzonia a hetedik helyre jött fel, Button pedig az utolsó pontszerző pozícióba szorult vissza.
A 45. körben Räikkönen kálváriájának következő epizódjára került sor. A finn megpördült, maga elé engedve Trullit, ám később tiszta manőverrel a Parabolica féktávján ismét maga mögé utasította a Toyota versenyzőjét.
A hajrában Schumacher is tett egy látogatást a pályán kívül - az incidensnek köszönhetően 2006-os csapattársa, Massa még a tizedik helytől is megfosztotta a világbajnokot. Bár Kimi az 51. körben megfutotta a leggyorsabb kört, ekkor már mindenki Montoya és a McLaren drámájára figyelt.
A kolumbiai ugyan folyamatosan vesztett előnyéből Alonsóval szemben, a Renault-nak ugyan már nem volt ideje ledolgozni a különbséget. A legégetőbb kérdés azonban nem ez volt, hanem az, hogy megússza-e defekt nélkül Montoya az utolsó köröket ultragyors monzai pályán?
Végül Kimi nürburgringi esetével szemben ez sikerült neki, idénybeli második, pályafutása során hatodik győzelmét aratva az első diadalának is helyszínéül szolgáló olasz pályán. A futamot az összes induló befejezte, az 1961-es Holland és a 2005-ös USA Nagydíj után harmadszor a történelem folyamán.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Autodromo di Monza, Olaszország |
|
|
|
Időpont: |
2005. szeptember 4., vasárnap, 14:00-16:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5793 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 27-29 fok, aszfalt: 36-47 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
R. Barrichello (Ferrari) |
1ó15:18.448 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
|
|
|
1. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
|
1ó14:28.659 |
|
|
53 |
|
2. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
+ |
2.479 |
|
|
53 |
|
3. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
+ |
17.975 |
|
|
53 |
|
4. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
22.775 |
|
|
53 |
|
5. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
+ |
33.786 |
|
|
53 |
|
6. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
+ |
43.925 |
|
|
53 |
|
7. |
|
Antonio Pizzonia |
BRA |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
44.643 |
|
|
53 |
|
8. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
+ |
1:03.635 |
|
|
53 |
|
9. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
1:15.413 |
|
|
53 |
|
10. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
+ |
1:36.070 |
|
|
53 |
|
11. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
1 kör |
|
|
52 |
|
12. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
52 |
|
13. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
1 kör |
|
|
52 |
|
14. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
1 kör |
|
|
52 |
|
15. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
1 kör |
|
|
52 |
|
16. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
+ |
1 kör |
|
|
52 |
|
17. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
2 kör |
|
|
51 |
|
18. |
|
Robert Doornbos |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
2 kör |
|
|
51 |
|
19. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
2 kör |
|
|
51 |
|
20. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
3 kör |
|
|
50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
K. Räikkönen (McLaren) |
1:21.504 |
|
|
51 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
|
|
|