2005 archív : Räikkönen hibázott, Alonsóé a pole Brazíliában |
Räikkönen hibázott, Alonsóé a pole Brazíliában
2007.08.12. 13:15
Kimi Räikkönen a kritikus pillanatban hibázott, amikor elfékezte magát a Brazil Nagydíj időmérőjén, átadva a pole pozíciót a világbajnoki címre pályázó Fernando Alonsónak, aki élt a lehetőséggel. A 2. helyet Juan-Pablo Montoya szerezte meg, mögülük Giancarlo Fisichella és Jenson Button rajtolhat.
Drámai fordulattal zárult a Brazil Nagydíj időmérő edzése, amikor a pole pozíció legnagyobb esélyese, Kimi Räikkönen az első kanyarban hibázott, s átadta az élről rajtolás lehetőségét fő riválisának, Fernando Alonsónak.
Räikkönen, aki tisztában van vele, hogy vasárnap győznie kell, ha életben akarja tartani egyre halványuló világbajnoki reményeit, a kritikus pillanatban nem bírta a nyomást, és sűrű füstcsíkot húzva lesodródott az ívről a célegyenes végén. Ezzel annyi időt vesztett, hogy végül csak az 5. rajtkockát tudta megszerezni.
Az edzés menetét az határozta meg, hogy a korán pályára lépő Giancarlo Fisichella és Michael Schumacher váratlanul gyors kört futott, így a többiek közül a kedvezőbb pályaviszonyok dacára sem tudta őket minden esélyes megelőzni.
A 2. rajtkockából Juan-Pablo Montoya startolhat majd, mögötte Fisichella és Jenson Button következik, Räikkönennek pedig az egyik meglepetésember, Christian Klien mellől kell rajtolnia. A McLaren számára nincs értelme óvatosan játszani, mert a 8. pole-ját szerző Alonsónak a 3. hely is elég lesz a világbajnoki győzelemhez, ami a versenyen tűzijátékot ígér.
Az ismeretlen üzemanyagszintek persze még összekeverhetik a lapokat, hiszen az időmérőn csak Alonso, Montoya és Jarno Trulli tudta felülmúlni saját addigi legjobb köridejét.
Rendhagyó módon Giancarlo Fisichella robogott ki először a pályára, aki belgiumi kicsúszásáért részesült ebben a kétes értékű megtiszteltetésben. A Renault olasz versenyzője mindjárt komoly mércét állított fel, amikor 1:12.558 alatt teljesítette az interlagosi kört, vagyis mintegy 0.4 másodperccel lassabban, mint délelőtt.
Ezután Takuma Sato következett volna, ő azonban a felvezető köre után visszatért a boxba - a BAR azért döntött így, mert a tíz rajthelyes büntetés úgyis a rajtrács hátsó felébe száműzte Satót, akinek az autójában ráadásul motort is cseréltek.
Így hát az a Michael Schumacher próbálta megtámadni Fisichella köridejét, akinek a kilökéséért Sato a büntetését kapta a Belga Nagydíj után. A Ferrari címvédője az első mérési ponton 0.083 másodperces előnnyel haladt át, a másodikra azonban már 0.175-ös hátrányt gyűjtött össze, s a lemaradása végül 0.418 másodpercre nőtt.
David Coulthard Schumacherrel sem tudta felvenni a harcot, ahogy némi meglepetésre az edzésmenő Jarno Trulli sem, aki 1:13.041-es kört teljesített a Toyotával, a 3. helyet foglalva el.
A szünet után Antonio Pizzonia próbálkozott a Williams-szel, de csak Coulthardot tudta maga mögé utasítani. Juan-Pablo Montoya viszont már kihasználta a McLaren technikai fölényét, valamint a későbbi időpont előnyeit, s 1:12.145-ös körével átvette a vezetést Fisichellától.
Robert Doornbos, aki pénteken egy 14. helyezéssel szerzett örömet a Minardinak, ezúttal a Mergulho kanyarban elkövetett kipördüléssel keserítette el a csapatát, azonnal átadva a terepet csapattársának, a nyakfájdalommal küszködő Christijan Albersnek, aki 2.618 másodperccel volt lassabb Montoyánál. De Narain Karthikeyan jóvoltából mindjárt hátra is csúszott a 8. helyre.
A második brazil hős, Felipe Massa a szünet után 1:13.151-gyel Trulli és Pizzonia közé tornázta fel a Saubert, mielőtt Christian Klien a Red Bullal letaszította a képzeletbeli dobogóról Michael Schumachert. Tiago Monteiro sem bánt szűkmarkúan a meglepetésekkel, ugyanis nem csak csapattársát, hanem Pizzoniát és Coulthardot is sikerült megelőznie.
Még a toyotás Ralf Schumacher is mindössze 0.1 másodperccel bizonyult gyorsabbnak nála, amikor sorra került. Jacques Villeneuve kikapott Massától, de egy újabb hellyel tolta hátra Monteirót.
Az utolsó ötöst Rubens Barrichello nyitotta meg, az egyik jobbosnál azonban elfékezte magát, ellenkormányoznia kellett, s már a második mért ponton is 0.743 másodperc volt a hátránya. Végül még a korábban pályára lépő Michael Schumachert sem tudta megelőzni, mert Massa mögé, a 7. helyre kvalifikálta a Ferrarit.
Mark Webber saját williamses csapattársát, Pizzoniát szorította ki a 11. helyről, Jenson Button pedig Klient tolta hátrébb, miután nem tudta megelőzni az edzést megkezdő Fisichellát.
Fernando Alonso azonnal tudatta a közönséggel, hogy nem tréfál, amikor már a pálya első részén gyorsabb volt Montoyánál, s a kör végére 0.157 másodpercre növelte az előnyét. Ezzel Kimi Räikkönen térfelére került a labda, aki azonban nem tudott élni a lehetőséggel: az első kanyarban elfékezte magát, s akkora hátrányt gyűjtött össze, hogy 0.793 másodperces hátránnyal ért körbe.
|
|
Időmérő edzés |
17. - Brazil GP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Interlagos, Sao Paulo |
|
|
|
Időpont: |
2005. szeptember 24., szombat, 18:00-19:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
4309 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 25-29 fok, aszfalt: 37-38 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
R. Barrichello (Ferrari) |
1:10.646 |
|
|
|
|
|
Körrekord: |
R. Barrichello (Ferrari), 2004. |
1:09.822 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
Köridő |
Km/ó |
Eltér |
Előző |
Sor |
|
|
|
|
1. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
1:11.988 |
215.486 |
|
|
19. |
|
2. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
1:12.145 |
215.017 |
0.157 |
0.157 |
7. |
|
3. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
1:12.558 |
213.793 |
0.570 |
0.413 |
1. |
|
4. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
1:12.696 |
213.387 |
0.708 |
0.138 |
18. |
|
5. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
1:12.781 |
213.138 |
0.793 |
0.085 |
20. |
|
6. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Cosworth |
M |
1:12.889 |
212.822 |
0.901 |
0.108 |
12. |
|
7. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
1:12.976 |
212.569 |
0.988 |
0.087 |
3. |
|
8. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
1:13.041 |
212.379 |
1.053 |
0.065 |
5. |
|
9. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
1:13.151 |
212.060 |
1.163 |
0.110 |
11. |
|
10. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
1:13.183 |
211.967 |
1.195 |
0.032 |
16. |
|
11. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
1:13.285 |
211.672 |
1.297 |
0.102 |
14. |
|
12. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
1:13.372 |
211.421 |
1.384 |
0.087 |
15. |
|
13. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
1:13.387 |
211.378 |
1.399 |
0.015 |
13. |
|
14. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
1:13.538 |
210.944 |
1.550 |
0.151 |
17. |
|
15. |
|
Antonio Pizzonia |
BRA |
BMW.WilliamsF1 |
M |
1:13.581 |
210.821 |
1.593 |
0.043 |
6. |
|
16. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
1:13.844 |
210.070 |
1.856 |
0.263 |
4. |
|
17. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
1:14.520 |
208.164 |
2.532 |
0.676 |
10. |
|
18. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
1:14.763 |
207.488 |
2.775 |
0.243 |
9. |
|
19. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
|
- |
|
|
2. |
|
20. |
|
Robert Doornbos |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
|
- |
|
|
8. |
|
|
|
|
|
A köridők eloszlása (Tolerancia: 0.0102 mp.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1:11.988 |
- (2.775) - |
1:14.763 |
| |
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
|
|
|