2005 archív : Alonso kettős McLaren győzelemmel világbajnok |
Alonso kettős McLaren győzelemmel világbajnok
2007.08.12. 13:16
A McLaren öt év után újra kettős győzelmet aratott a Brazil Nagydíjon, de ezzel sem tudta megakadályozni a renault-s Fernando Alonsót abban, hogy 3. helyezésével, az F1 történetének legfiatalabbjaként elhódítsa a 2005-ös világbajnoki címet.
A McLaren kettős győzelmével ért véget a Brazil Nagydíj, a legboldogabb versenyző azonban a harmadik helyen leintett Fernando Alonso volt az interlagosi dobogón: a Renault mindössze 24 éves pilótája a Forma-1 történetének legfiatalabb világbajnoka lett.
A futamgyőzelmet - csakúgy, mint tavaly - Juan-Pablo Montoya szerezte meg, aki a 2005-ös szezon során immár harmadszor állhatott a dobogó legfelső fokára. A második hely csapattársáé, az élete második összetettbeli ezüstérmét elkönyvelő Kimi Räikkönené lett.
Az utoljára a 2000-es Osztrák Nagydíjon kettős sikert ünneplő McLaren domináns teljesítménye azonban nem volt hiábavaló, hiszen a wokingi csapat két futammal a szezonzárás előtt átvette a vezetést a konstruktőrök világbajnokságában - előnyük két pont a Renault előtt.
Az egyéniben azonban behozhatatlan előnyre tett szert Alonso, aki a pole pozícióból vágott neki az előrejelzések ellenére jelentősebb csapadék nélkül lebonyolított Brazil Nagydíjnak, első helyét pedig a rajtnál meg is őrizte a mellőle startoló Montoyával szemben.
A másik Renault-t vezető Giancarlo Fisichella azonban kénytelen volt megadni magát az időmérőn elkövetett hibája után dinamikus rajtot vevő Räikkönennek, akinek több kanyaron át tartó agresszivitása a 4-es kanyarban fizetődött ki.
Nála is jobban indult a világbajnoki címét már két futammal ezelőtt hivatalosan elvesztő leköszönő világbajnok, Michael Schumacher, aki a pocsékul elrugaszkodó Jenson Buttont, Christian Klient és Fisichellát is megelőzte.
A sorrend azonban nem sokáig maradt fenn, mivel a rajt után pillanatokban történt, három autót érintő baleset miatt az első kör végén pályára hajtott a Safety Car. Az incidens a hátsó régiókban történt, ahol David Coulthard próbált sikertelenül bebújni a két Williams, Mark Webber és Antonio Pizzonia közé.
A skót és a brazil autója összetört, Webber ugyan a boxba hajtott, de csak huszonöt kör elteltével kapcsolódhatott be újra a küzdelembe, miután szerelői kicserélték motorburkolatot és az egyik trapézkart autójában. A biztonsági autó a harmadik körben távozott, a repülőrajtnál pedig a papírforma érvényesült.
A műfajban hagyományosan erős, Amerikában edződött Montoya támadása Alonso ellenében sikeres volt, hiszen a kolumbiai a 4-es kanyarban kifékezte a spanyolt. A repülőrajtoknál korábban nem túl acélos Schumacher viszont még a Senna-S-ben megadta magát Fisichellának.
A mezőny Montoya, Alonso, Räikkönen, Fisichella, M. Schumacher, Button, Klien, Barrichello sorrendben folytatta a küzdelmet, kerék kerék elleni csatákra viszont csak a hátsó régiókban került sor, ahol a motorcsere miatt hátra száműzött Jarno Trulli előzgetett.
Montoya és Alonso között négy másodperc körül stabilizálódott a különbség, mögöttük két másodpercre autózott Räikkönen. Támadási pozíció nem alakult ki közöttük, így a következő helycserékre az első tankolási hullámig kellett várni.
Ahogy az előre látható volt, a Renault indult alacsonyabb üzemanyagszinttel, így az élmezőnyből a 22-23. körben kiálló sárga-kék páros nyitotta a sorozatot. A McLarenek csak a 28-31. körben tankoltak, és a pályán töltött extra körök elegendőek voltak Räikkönen számára Alonso megelőzéséhez.
A finn pilóta ráadásul több üzemanyagot kapott, mint csapattársa, amiből arra lehetett következtetni, hogy a második tankolások során jóval tovább tud majd kint maradni Montoyánál. Hátrébb Barrichellónak Klien, Schumachernek Fisichella elé sikerült visszajönnie az első kiállások után.
A 44. körben a hazai pályán utolsó ferraris versenyét vívó Rubens Barrichello fékezte ki szép manőverrel a Senna-S-ben jövő évi csapattársa, Button BAR-Hondáját, ezen kívül viszont csak Robert Doornbos füstölő Minardija okozott izgalmat a csendesen csordogáló második etapban.
A tizedmásodpercekért persze ekkor is késhegyre menő küzdelem dúlt. Montoya mindössze másfél másodperccel vezetett Räikkönen előtt az első tankolás után, amikor azonban az 54. körben ismét a boxba hajtott, négy másodpercre tudta növelni előnyét.
S mivel a finnt a vártnál korábban, már az 59. körben kihívta a McLaren, ez az előny elég volt arra, hogy a kolumbiai megtartsa az első helyet csapattársával szemben. Mivel ezen a hétvégén sem műszaki, sem emberi hiba nem hátráltatta őket, a két Ezüst Nyíl végre megszerezte a már régóta érő kettős győzelmet.
Rajtuk kívül azonban a harmadik helyen autózó Fernando Alonso is teljesítette küldetését, mivel szokásos higgadt, céltudatos versenyzéssel a két McLaren mögött hazahozta R25-ösét, így a dobogóra már világbajnokként lépett fel.A jordanes Tiago Monteirónak viszont nem sikerült a bravúr, hiszen 2005-ben először idejekorán kényszerült feladni a futamot.
Alonso mögött elődje, a hétszeres bajnok Michael Schumacher futott be, aki bár elvesztette összetettbeli bronzérmét a futamgyőztes Montoyával szemben, pontegyenlőséggel továbbra is harcban maradt a harmadik helyért.
Ötödikként Fisichellát, hatodikként pedig a nap legjobb brazilját, Barrichellót intették le. Button hetedik lett, a Klient az utolsó boxkiállással megelőző Ralf Schumacher nyolcadik. A Ferrari kettős pontszerzésével elérte, hogy elhúzzon a pocsék napot kifogó Toyotától a konstruktőri bronzéremért folytatott küzdelemben.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Interlagos, Sao Paulo |
|
|
|
Időpont: |
2005. szeptember 25., vasárnap, 19:00-21:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
4309 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 23-24 fok, aszfalt: 24-26 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
J-P. Montoya (Williams) |
1ó28:01.451 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
|
|
|
1. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
|
1ó29:20.574 |
|
|
71 |
|
2. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
2.527 |
|
|
71 |
|
3. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
+ |
24.840 |
|
|
71 |
|
4. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
+ |
35.668 |
|
|
71 |
|
5. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
+ |
40.218 |
|
|
71 |
|
6. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
1:09.173 |
|
|
71 |
|
7. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
8. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
9. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
10. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
11. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
12. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
13. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
+ |
2 kör |
|
|
69 |
|
14. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
2 kör |
|
|
69 |
|
15. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
3 kör |
|
|
68 |
|
|
|
|
16.. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
16 kör |
|
motor |
55 |
|
17. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
26 kör |
|
|
45 |
|
18.. |
|
Robert Doornbos |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
37 kör |
|
motor |
34 |
|
19. |
|
Antonio Pizzonia |
BRA |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
71 kör |
|
rajtbaleset |
0 |
|
20. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
71 kör |
|
rajtbaleset |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
K. Räikkönen (McLaren) |
1:12.268 |
|
|
29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
|
|
|