2005 archív : Az eső bekavart, Ralf Schumacheré a pole Suzukában |
Az eső bekavart, Ralf Schumacheré a pole Suzukában
2007.08.12. 13:22
Ralf Schumacher meglepetésszerű pole pozíciót szerzett a Japán Nagydíj időmérő edzésén, mert még felszáradó pályán teljesítette a mért körét, mielőtt az eső újra eleredt, a s szokásos éllovasok a rajtrács végére szorultak.
Csakúgy, mint Ausztráliában, az időmérő edzést a Japán Nagydíjon is megbolondította az eső, s akárcsak akkor, ezúttal is Giancarlo Fisichella volt az utolsó, aki még tűrhető pályaviszonyok között teljesíthette a mért körét - a pole pozíciót azonban Ralf Schumacher szerezte meg.
Az edzés végül a két japán márka háziversenyét hozta, s a mai csatát a Toyota nyerte, hiszen Schumacher összesen hatodik, ennél a csapatnál pedig első pole-ját könyvelhette el, míg a Honda Jenson Button jóvoltából a 2. helyre került.
Az időmérő elején nem esett az eső, s az aszfalt fokozatosan felszáradt, így Schumacher és Button a körülményekhez képest optimális tapadási viszonyok között mehetett ki a pályára. Amikor Fisichella nekivágott a körének, már újra esett az eső, de az aszfalt még nem volt különösebben vizes.
Mire azonban Michael Schumacher került sorra, a helyzet drámaian romlott, így sem ő, sem a szokásos éllovasok - a két McLaren és a világbajnok Fernando Alonso - nem kerülhettek a rajtrács elejére. Ezért a konstruktőri VB-címért folytatott küzdelemben egyelőre a Renault-nak áll a zászló, mert az ő egyik versenyzőjük legalább a pontszerzők közül rajtolhat, a verseny idejére szóló időjárás-jelentések azonban egyelőre bizonytalanok.
Annak ellenére, hogy az előrejelzések még néhány órával korábban is biztosan esőt ígértek, az edzést megnyitó David Coulthard már felszáradó pályára hajthatott ki. A Red Bull versenyzője intermediate gumikon még csúszkált az S-kanyarokban, és 1:46.892-es eredménnyel állította fel az első mércét.
A Nick Heidfeldet helyettesítő Antonio Pizzonia a felvezető körében megpördült, s a mértben sem brillírozott, hiszen csak az utolsó szektorban egy teljes másodperces hátrányt gyűjtött Coultharddal szemben. A minardis Robert Doornbos, aki délelőtt megpördült, még nála is négy másodperccel lassabb volt.
Mark Webber megcsúszott az S-kanyarok bejáratánál, az első mért ponton mégis 0.649 másodperces előnnyel haladt át, ami azonban a kör végére hátrányba fordult. Az első ötöst Tiago Monteiro zavarba ejtő manőverrel zárta le, amikor a felvezető körében kisodródott a híd alá vezető, 9-es számú kanyarban, s Pizzoniával ellentétben a kavicságyban is ragadt.
A délelőtti esőben remeklő Narain Karthikeyan ezúttal sem hibázott a Jordannel, s 1:48.718-as körének köszönhetően maga mögé utasította Pizzonia Williamsét. Christijan Albers nem tudta utánozni ezt a produkciót, bár csapattársát, Doornbost sikerült megelőznie.
Ezután megtörtént az, ami szinte csodaszámba megy: Jarno Trulli hibázott a mért körében. Már az első kanyarban is láthatóan túlbecsülte a tapadást, aztán a 9-esben a Toyota fara kitört, s Trulli ugyanott végezte, ahol korábban Monteiro.
Jacques Villeneuve a pálya elején még hat tizeddel vezetett, de később többször megcsúszott, így 0.548 másodperces hátránnyal Webber mögé, a 3. helyre hozta be a Saubert. Felipe Massa a mostoha pályaviszonyok között nem tudta tartani vele a lépést, 0.8 másodperccel lassabb volt Villeneuve-nél, így közvetlenül Karthikeyan elé került.
Takuma Sato volt az első, aki a közönség nagy örömére gyorsabbnak bizonyult Coulthardnál, s igaz ugyan, hogy mindössze 0.051 másodperccel, de átvette a vezetést a BAR-ral. Az uralkodása azonban pünkösdi királyságnak bizonyult, mert Christian Klien azonnal visszahódította az ideiglenes pole-t a Red Bull számára, amikor 1:46.464-es kört autózott.
Ehhez Ralf Schumachernek is volt néhány szava, a Toyota versenyzője ugyanis már az első szektorban fél másodperce előnyt gyűjtött, amiből a pálya fennmaradó részén csak két tizedet vesztett, így 1:46.106-tal átvette Klientől a vezetést.
A Honda elvesztette a japán márkák közötti hazai háziversenyt, mivel Jenson Button hiába autózta ki a legjobb részidőt a pálya közepén és végén, 0.035 másodperces hátránnyal Ralf Toyotája mögé szorult. Rubens Barrichello azonban a Bridgestone-okon nagyságrendekkel lassabb volt: az első mért pontig egy másodperces lemaradást kellett elkönyvelnie, ami végül 2.142-re nőtt, Villeneuve mögé, a 8. helyre juttatva a brazilt.
Közben rákezdett az eső, így Giancarlo Fisichellának nem sikerült megelőznie Ralf Schumachert, mire pedig Michael került sorra, a pálya újra teljesen vizes volt. Ralf a boxból hitetlenkedve nézte, ahogy bátyja már 6.570 másodperces hátránnyal fejezi be a körét, a 14. helyre kerülve.
Fernando Alonso ennél is lassabban vánszorgott körbe a Renault-val, Kimi Räikkönen pedig, aki motorcseréje miatt úgyis büntetést kap, csak kötelességből, 16 másodperces hátránnyal teljesítette a távot. Juan-Pablo Montoya ennél fürgébb volt, de inkább azonnal, időeredmény nélkül kigurult a boxba.
|
|
Időmérő edzés |
18. - Japán GP |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Suzuka, Japán |
|
|
|
Időpont: |
2005. október 8., szombat, 06:00-07:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5807 m |
|
|
|
Időjárás: |
Esős, változó (levegő: 24 fok, aszfalt: 23-25 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
M. Schumacher (Ferrari) |
1:33.542 |
|
|
|
|
|
Körrekord: |
R. Barrichello (Ferrari), 2004. |
1:32.730 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
Köridő |
Km/ó |
Eltér |
Előző |
Sor |
|
|
|
|
1. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
1:46.106 |
197.022 |
|
|
13 |
|
2. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
1:46.141 |
196.957 |
0.035 |
0.035 |
14 |
|
3. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
1:46.276 |
196.707 |
0.170 |
0.135 |
16 |
|
4. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Cosworth |
M |
1:46.464 |
196.359 |
0.358 |
0.188 |
12 |
|
5. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
1:46.841 |
195.666 |
0.735 |
0.377 |
11 |
|
6. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
1:46.892 |
195.573 |
0.786 |
0.051 |
1 |
|
7. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
1:47.233 |
194.951 |
1.127 |
0.341 |
4 |
|
8. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
1:47.440 |
194.576 |
1.334 |
0.207 |
9 |
|
9. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
1:48.248 |
193.123 |
2.142 |
0.808 |
15 |
|
10. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
1:48.278 |
193.070 |
2.172 |
0.030 |
10 |
|
11. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
1:48.718 |
192.288 |
2.612 |
0.440 |
6 |
|
12. |
|
Antonio Pizzonia |
BRA |
BMW.WilliamsF1 |
M |
1:48.898 |
191.970 |
2.792 |
0.180 |
2 |
|
13. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
1:50.843 |
188.602 |
4.737 |
1.945 |
7 |
|
14. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
1:52.676 |
185.534 |
6.570 |
1.833 |
17 |
|
15. |
|
Robert Doornbos |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
1:52.894 |
185.175 |
6.788 |
0.218 |
3 |
|
16. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
1:54.667 |
182.312 |
8.561 |
1.773 |
18 |
|
17. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
2:02.309 |
170.921 |
16.203 |
7.642 |
19 |
|
18. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
|
- |
|
|
5 |
|
19. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
|
- |
|
|
8 |
|
20. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
|
- |
|
|
20 |
|
|
|
|
|
A köridők eloszlása (Tolerancia: 0.0596 mp.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1:46.106 |
- (16.203) - |
2:02.309 |
| |
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
|
|
|