2005 archív : Räikkönen nyert, a McLaren vesztett Japánban |
Räikkönen nyert, a McLaren vesztett Japánban
2007.08.12. 13:23
Kimi Räikkönen a hátsó traktusból rajtolva, élete versenyét autózva megnyerte a Japán Nagydíjat, amely az elmúlt évek egyik legizgalmasabb futama volt. A konstruktőrök bajnokságában a Renault mégis visszavette a vezetést.
A tizenhetedik helyről startoló Kimi Räikkönen élete versenyét autózva megnyerte az évad legizgalmasabb versenyét, miután a Japán Nagydíj utolsó körben bravúros manőverrel megelőzte az addig vezető Giancarlo Fisichella Renault-ját.
A hektikus időmérőnek köszönhetően rengeteg kerék kerék elleni csatát hozó suzukai futamon azonban a Renault is győztesnek tekinthető, mivel Fernando Alonso harmadik helyével visszavette a vezetést a konstruktőri pontversenyben.
A másik McLarent vezető Juan-Pablo Montoya már az első kör végén összetörte autóját, a pályára hajtó Safety Car pedig a pole pozícióból induló Ralf Schumacher három kiállásos taktikáját lehetetlenítette el.
Az Ausztráliához hasonlóan az esős időmérőből sokat profitáló, harmadik helyről induló Fisichella a start után tette meg az első lépést a végül meghiúsult győzelem felé, miután lerajtolta Jenson Button BAR-Hondáját, Ralf azonban gond nélkül megtartotta a vezetést.
Az első balesetre sem kellett sokat várni: a David Coultharddal csatázó Takuma Sato besokallt az első kanyarban, és a kavicságyba hajtott, és mivel Rubens Barrichello szintén elrontotta a fordulót, bal hátsó kerekét a japán autójához ütötte.
Miközben a defektes Ferrari és a BAR-Honda is a boxba hajtott, a szombati eső áldozatai, Michael Schumacher és Alonso egymás után előzgették az autókat, és feljöttek a hetedik-nyolcadik helyre. A két McLaren is hasonlóképp tett, de ők nem jártak szerencsével.
Räikkönen és Montoya egymással koccant a második kanyarban, a finn hibázott a sikánnál, a kolumbiai pedig az utolsó fordulóban találkozott régi ellenfelével, Jacques Villeneuve-vel. Montoya autója a gumifalnak csapódott, és csúnyán összetört.
A McLaren-es szerint a kanadai lökte ki, a versenybíróság megvizsgálja az esetet. A roncs miatt pályára küldték a Safety Cart, amely mögött Ralf, Fisichella, Button, Coulthard, Mark Webber, Christian Klien, Michael, Alonso sorrendben körözött az élmezőny. Kimi 12. volt.
A biztonsági autó hat körön át maradt a pályán, ami meghiúsította, hogy a három kiállást tervező, extra könnyű Ralf elhúzzon nehezebb riválisaitól. Testvére viszont rácáfolt arra, hogy nem fekszik neki a repülőrajt, mert a zöld zászló után megelőzte Klient.
Az osztrák mögé így a szintén látványosan gyorsabb Alonso érkezett meg, aki a sikánnál megpróbált elmenni mellette, de nagy igyekezetében elfelejtett időben fékezni. Mivel levágta a lassítót, visszaengedte maga elé Klient, de csak annyira, hogy a célegyenesben újra megelőzze.
Az FIA ezzel nem elégedett meg, ízért utasította a Renault-t, hogy Alonso újra lassítson le, amit a spanyol a 10. körben meg is tett - hét másodpercet vesztett ezzel. Két körrel később azonban végleg maga mögött hagyhatta a Red Bull fiatal versenyzőjét, aki mögé a rövid idő alatt három autót megelőző Räikkönen érkezett meg.
Időközben Antonio Pizzonia és Jarno Trulli is elbúcsúzott a futamtól. A brazil egyszerűen hibázott, és kipördült, a Toyota pilótája azonban Takuma Sato áldozata lett. Ütközésük szintén a versenybíróság asztalára került.
A 14. körben aztán Klient is lehagyta, így hosszú körökre a jelenkori F1 három legnagyobb alakja, Schumacher, Alonso és Räikkönen autózott egymás mögött a hatodik-nyolcadik helyen. A két fiatal látványosan gyorsabb volt Schumachernél, a hétszeres bajnok azonban rutinosan védte pozícióját.
Alonso a 20. körben aztán a bajnokság egyik leggyorsabb kanyarjában, a 130R-ben kívülről körbeautózta a túl korán a belső ívre húzódó Ferrarit, és aztán gyorsan el is szakadt tőle. A finn továbbra is Schumacher mögött autózott, amikor Fisichella tankolásával megkezdődtek a betervezett kiállások.
Az olasz a kiállási végére is kényelmesen megtartotta a vezetést, mivel a hét körrel korábban kiálló Ralf ekkor már nem volt tényező a versenyen. Webber a negyedik helyre jött fel, mivel a boxutcában megelőzte az ugyanakkor tankoló Coulthardot, Button viszont annak ellenére megtartotta a bronzérmes pozíciót, hogy az üzemanyagtöltő miatt vesztett néhány másodpercet.
Mikor ők is kiálltak, Schumacher és Räikkönen állt az élen. Ők majdnem a verseny felénél, a 26. körben, egyszerre álltak ki, és ugyanilyen sorrendben is tértek vissza a pályára. Három körön keresztül vonatoztak egymás mögött.
Räikkönen aztán a 29. körben jobban gyorsított ki a nagy nyomás alatta autózó veteránnál, az első kanyarban így hamarabb tudott elfordulni. A pontszerzők Fisichella, Button, Webber, Räikkönen, Alonso, Michael, Coulthard, Ralf követték egymást ekkor.
A tankolások második hulláma Christijan Albers incidensével indult. A holland villámgyorsasággal ugrott ki Minardijából, mikor az a boxban kigyulladt, ám Paul Stoddart visszaparancsolta a pilótafülkébe, miután újratöltötték a nemrég égő autót.
Alonso már a 36. körben kiállt tankolni, Fisichella két körrel később követte őt. Button és Webber a 41. körben járt kinn, és mivel a Williams gyorsabb munkát végzett, a boxutca végén elment az angol mellett. Button később Alonsónak is kénytelen volt megadni magát.
Schumacher Coultharddal szemben vesztette el hatodik pozícióját a kiállás során, Räikkönen viszont Fisichella mögött, a második helyen csatlakozott újra a versenybe, miután egésze na 45. körig tudta húzni tankolását.
Kicsivel hátrébb Alonso üldözte a remek versenyt futó Webber Williams-ét, amit a 49. körben meg is került a célegyenesben. Az izgalmas pillanatok sorának ezzel sem volt vége: Räikkönen fantasztikus iramot diktálva, rohamléptekkel közelítette az olasz pilótát.
Az utolsó három körben már szinte letolta őt a pályáról, és mivel Fisichella az utolsó előtti körben nem a legjobban jött ki a sikánból, a jobban kigyorsító finn ász az első kanyarban kívülről megelőzte őt, és megnyerte a szezon leglátványosabb futamát.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Suzuka, Japán |
|
|
|
Időpont: |
2005. október 9., vasárnap, 07:00-09:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5807 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 26-28 fok, aszfalt: 28-36 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
M. Schumacher (Ferrari) |
1ó24:26.985 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
|
|
|
1. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
|
1ó29:02.212 |
|
|
53 |
|
2. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
+ |
1.633 |
|
|
53 |
|
3. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
+ |
17.456 |
|
|
53 |
|
4. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
22.274 |
|
|
53 |
|
5. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
+ |
29.507 |
|
|
53 |
|
6. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
31.601 |
|
|
53 |
|
7. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
+ |
33.879 |
|
|
53 |
|
8. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
+ |
49.548 |
|
|
53 |
|
9. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
51.925 |
|
|
53 |
|
10. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
57.509 |
|
|
53 |
|
11. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
1:00.633 |
|
|
53 |
|
12. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
1:23.221 |
|
25 mp büntetés |
53 |
|
13. |
|
Tiago Monteiro* |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
52 |
|
14. |
|
Robert Doornbos |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
2 kör |
|
|
51 |
|
15. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
2 kör |
|
|
51 |
|
16. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
4 kör |
|
|
49 |
|
|
|
|
17. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
+ |
43 kör |
|
ütközés |
10 |
|
18. |
|
Antonio Pizzonia |
BRA |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
44 kör |
|
kicsúszás |
9 |
|
19. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
53 kör |
|
kicsúszás |
0 |
|
|
|
|
|
|
* Eredetileg Takuma Sato (BAR-Honda) végzett a 13. helyen, de őt utólag kizárták, amiért kilökte a versenyből Jarno Trullit. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
K. Räikkönen (McLaren) |
1:31.540 |
|
|
44 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
|
|
|